یک زنبوردار موفق باید در انتخاب ملکه بسیار دقت کند. یکی از نژاد های زنبور عسل، نژاد کارنیکا می باشد که زنبورداران بسیاری در کشورمان آن را پرورش می دهند. انتخاب نژاد زنبور مناسب به زنبوردار کمک می‌کند تا محصول مورد نظر را به بهترین شکل ممکن تولید کند. یکی از دغدغه‌های اصلی زنبورداران انتخاب نژادهای مختلف زنبور عسل برای کلنی و زنبورداری است. برای اینکه استرس کمتری به زنبورداری وارد شود و تولید بیشتر شود، باید انواع زنبورهای مورد استفاده در زنبورداری را به‌دقت بررسی کرد و موقعیت‌های مختلف را تحلیل کرد.
همیشه برای زنبورداران مقایسه نژادهای مختلف مفید است. نژاد کارنیکا یکی از نژادهای محبوب است که در ایران طرفداران زیادی دارد و درصد زیادی از زنبورداران ایرانی ترجیح می‌دهند از این نژاد استفاده کنند. با این حال، بسیاری از کلنی‌های دیگر وجود دارند که به این جنس زنبورها تعلق ندارند. کارنیکا در حال حاضر به‌عنوان بهترین نژاد برای زنبورداری، در بزرگترین و تجاری‌ترین زنبورداری‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

معرفی زنبور عسل نژاد کارنیکا

زنبور عسل نژاد کارنیکا Carniolans یا Carnies نامیده می‌شوند. در حال حاضر این زنبورها دومین گونه محبوب زنبور عسل (بعد از زنبور عسل ایتالیایی) هستند. این زنبورها از تنظیم جمعیت زنبورهای کارگر گرفته تا جمع‌آوری شهد، به‌قدری ماهر هستند که به رشد بهتر و سریع‌ترجمعیت کمک می‌کنند. با توجه به اینکه در تابستان شهد بیشتری در دسترس است تعداد زنبورهای کارگر به‌سرعت افزایش می‌یابد و سپس با اتمام جمع‌آوری شهد، افزایش جمعیت متوقف می‌شود.

افزایش گرده و تعداد زنبورهای کارگر منجر به ذخیره بیشتر عسل و گرده و همچنین مقاومت در برابر برخی بیماری‌ها و انگل‌هایی می‌شود که باعث کاهش گونه‌های دیگر زنبور عسل می‌شود. از دیگر خصوصیات نژاد کارنیکا می‌توان به گرایش کمتر نسبت‌به کندوهای همسایه و جستجوی غذا در اوایل صبح، اواخر بعد از ظهر و در روزهای سرد و مرطوب اشاره کرد.

بدون شک عامل موفقیت یک زنبورستان، داشتن زنبورهای باکیفیت است که برای این منظور باید دو شرط استفاده از ملکه مرغوب و اصلاح شده و تولید و تکثیر این ملکه‌ها است. به‌طور کلی چهار نوع ملکه شامل باکره، جفت طبیعی، تلقیح مصنوعی و لاین مادری تولید می‌شود. البته زمانی که ملکه‌های به‌دنیا می‌آیند، هیچ تفاوتی از نظر کیفیت و خلوص بین آنها وجود ندارد و همگی از F1 کارنیا هستند که از والدین خالص کارنیکا متولد می‌شوند. تفاوت آنها در اصل و نسب آنها را از هم جدا می‌کند.

جمعیت نژاد کارنیکا

زادگاه

نژاد کارنیکا گونه‌ای از زنبور عسل غربی است که در مناطق اروپایی مانند بلغارستان، رومانی، سیبری، گوچی اسلوونی، بخش جنوبی آلپ اتریش، بوسنی، بلغارستان، استرالیا و شمال بالکان وجود دارند.

ویژگی‌های ظاهری

ملکه‌های کارنیکا تیره و دارای لکه‌های قهوه‌ای یا نوارهای قهوه‌ای روی شکم خود هستند. که از سایر نژادهای زنبور عسل کمی کوچکتر هستند، اما این اندازه کوچک به این معنی نیست که آن‌ها نمی‌توانند تغذیع، گرده‌افشانی و جمع‌آوری شهد را انجام دهند در واقع این نژاد بسیار مفیدتر از سایر نژادها عمل می‌کنند.

زنبور کارگر نژاد کارنیکا

ویژگی‌های عسل‌آوری نژاد کارنیکا

کیفیت کلنی و نحوه نگهداری در میزان عسل‌دهی بسیار موثر هستند. با این حال، به‌طور میانگین نژاد کارنیکا، سه برابر گونه‌های ایرانی عسل تولید می‌کنند.

بچه‌دهی

تمامی ملکه‌های کارنیکا باید ۱۰۰% ویژگی‌های نژادی خود را داشته باشند و کیفیت فرزندان او به میزان تراکم زنبورهای نر در کندو شما بستگی دارد. در ادامه به شرح مختصری از نحوه بچه‌دهی انواع ملکه‌های کارنیکا می‌پردازیم.

ملکه باکره

ملکه باکره، باید حداکثر تا دو روز پس از تولد به‌تنهایی در کلونی نگهداری شوند.

ملکه جفت‌خورده طبیعتی

فرزندان ملکه طبیعت حداقل ۷۰ درصد از ویژگی های نژاد کارنیکا را دارند. پس از تولد، ملکه به کندوی جفت‌گیری منتقل می‌شود و پس از بلوغ می‌تواند آزادانه با نوع نر کارنیکا یا ایرانی جفت‌گیری کند. استفاده از این ملکه‌ها برای تولید عسل و نوع نر خالص کارنیکا ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. اما استفاده از آنها برای تولید ملکه توصیه نمی‌شود، زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند. با این وجود تا ۴ الی ۶ نسل بهتر از نوع ایرانی هستند.

ملکه لقاح مصنوعی نژاد کارنیکا

ملکه لقاح مصنوعی کارنیکا پس از تولد به لانه جفت‌گیری منتقل می‌شود و پس از بلوغ (۷ روز پس از تولد)، به‌وسیله دستگاه و با اسپرم نر خالص، لقاح مصنوعی می‌شوند. از آنجایی‌که برای پرورش ملکه در زنبورستان‌ها، ملکه لقاح مصنوعی بسیار مناسب است، با این وجود عسل تولید شده توسط این نوع از ملکه بسیار گران تمام می‌شود.

مکله زنبور عسل نژاد کارنیکا

بهترین شرایط اقلیمی برای نژاد کارنیکا

خوشبختانه نژاد کارنیکا، با تمامی شرایط اقلیمی موجود ایران سازگاری دارد و به همین دلیل است جز محبوب‌ترین نژادها محسوب می‌شود.

بیماری‌های نژاد کارنیکا و بهترین محصول مربوطه

از ویژگی‌های بارز این گونه از زنبورها، مقاومت در مقابل بیماریها، بازدهی بالا، رشد سریع بهاره، مسیریابی خوب و عمر طولانی‌تر کارگرانش نسبت‌به سایر نژادها است.

خواص تهاجمی

برخلاف بسیاری از گونه‌های دیگر، نژاد کارنیکا، تمایل بسیار کمی برای نیش‌زنی دارد.

نیش زنبور عسل

نکات مهم در انتخاب زنبور عسل نژاد کارنیکا

انتخاب بدون یادگیری اصول اولیه، همواره می‌تواند به ضرر افراد منجر شود. به همین دلیل باید پیش از انتخاب و خرید، باید به یکسری از موارد توجه کنید:

  1. بررسی گونه‌های مختلف زنبور عسل به‌ویژه خصوصیات مورفولوژیکی زنبورهای کارنیکا
  2. درک اهمیت ایجاد و نگهداری یک نژاد خالص از زنبورهای کارنیولا
  3. موارد مربوط به بهداشت و درمان
  4. آموزش در قالب کار عملی برای گزینش و پرورش

معیارهای پرورش ملکه نژاد کارنیکا

ملکه‌های مولد نژاد کارنیکا براساس ویژگی‌های خاصی که دارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

سخن پایانی

تاثیر انتخاب یک نژاد زنبور خوب در افزایش بهره‌وری و کاهش بیماری‌ها و تلفات، امروزه بر هیچ زنبورداری پوشیده نیست، اما کدام نژاد زنبور عسل بهترین است؟ این یکی از مهمترین سوالات و دغدغه‌های هر زنبورداری است. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار گونه مختلف زنبور عسل در سراسر جهان یافت شده است. زنبور کارنیولا یا نژاد کارنیکا یکی از نژادهای زنبور عسل است که در بین زنبورداران بسیار محبوب است. این توجه ویژه و افزایش تعداد خرید این نوع نژاد، نیازمند اطلاعات دقیق‌تری از این زنبور عسل از جمله نقاط قوت و ضعف و یا نحوه پرورش است. انتخاب نژاد کارنیکا نیز بسیار مهم است و زنبوردار باید در انتخاب دقت زیادی داشته باشد.

 

مراجع

WIKIPEDIA

WEB.ARCHIVE

 

جهت خرید محصولات طبیعی و ارگانیک ما کلیک کنید

 

برای اطلاع سریعتر از تخفیف ها صفحه اینستاگرام عسل بیزی بی را دنبال کنید

اینستاگرام عسل بیزی بی

دیدگاهتان را بنویسید