بیزی بی | ترکیب سرکه سیب و عسل هزاران سال است که برای مقاصد دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طب سنتی اغلب این ترکیب را به‌عنوان یک تونیک سلامت پیشنهاد می‌دهد. این مخلوط که معمولا با آب رقیق می‌شود، مزایای زیادی برای سلامتی بدن از جمله کاهش وزن و کاهش سطح قند خون به همراه دارد. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی ترکیب سرکه سیب و عسل، فواید و مضرات بالقوه آن پرداخته‌ایم.

 

ترکیب سرکه سیب و عسل

ترکیب سرکه سیب و عسل

سرکه را می‌توان از اکثر منابع کربوهیدرات‌های قابل تخمیر تهیه کرد. ماده اصلی سرکه سیب اسید استیک است که به آن طعم ترش می‌دهد. از سوی دیگر، عسل یک ماده شیرین و چسبناک است که توسط زنبورهای عسل تولید شده و در مجموعه‌ای از سلول‌های مومی شکل و شش ضلعی به نام لانه زنبوری ذخیره می‌شود. عسل مخلوطی از دو قند – فروکتوز و گلوکز – با مقدار کمی گرده، ریز مغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

بسیاری ترکیب سرکه سیب و عسل را ترکیبی خوش طعم می‌دانند، زیرا شیرینی عسل به خوش طعم شدن سرکه کمک می‌کند. تصور می‌شود مصرف این تونیک فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، با توجه به اینکه هر دو ماده به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اثرات این مخلوط به طور خاص تا حد زیادی ناشناخته است.

 

خواص و مزایای بالقوه ترکیب سرکه سیب و عسل

خواص و مزایای بالقوه ترکیب سرکه سیب و عسل

برخی افراد ترکیب سرکه سیب و عسل را برای فواید سلامتی آن مصرف می‌کنند. اسید استیک ممکن است باعث کاهش وزن شود. اسید استیک موجود در سرکه سیب به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۱۴۴ بزرگسال مبتلا به چاقی، افرادی که روزانه ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب رقیق شده در یک نوشیدنی ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی لیتری) مصرف می‌کردند، بیشترین کاهش وزن و ۰.۹ درصد کاهش چربی بدن را تجربه کردند.

همچنین مطالعات نشان داده که سرکه سیب برای مدت طولانی‌تری احساس سیری را در شما حفظ می‌کند، زیرا سرعت جذب مواد مغذی غذاها به جریان خون شما را کاهش می‌دهد – اثری که ممکن است به کاهش وزن بیشتر کمک کند. با این حال، وقتی عسل و سرکه را با هم ترکیب می‌کنید، به خاطر داشته باشید که عسل کالری و قند بالایی دارد و باید در حد اعتدال مصرف شود.

 

تاثیر ترکیب سرکه سیب و عسل در کاهش آلرژی

ترکیب سرکه سیب و عسل ممکن است به کاهش آلرژی‌های فصلی و علائم سرماخوردگی کمک کند. عسل و سرکه سیب هر دو ضد میکروبی طبیعی محسوب می‌شوند. عسل حاوی مقادیر کمی گرده و ترکیبات گیاهی است که در تسکین آلرژی‌های فصلی تاثیرگذار است.. برخی از مطالعات نشان می‌هد عسل حتی به تسکین علائم رینیت آلرژیک یا تب یونجه هم کمک می‌کند. در عین حال گفته می‌شود که ترکیب سرکه سیب و عسل ممکن است به کاهش برخی علائم سرماخوردگی مانند سرفه کمک کند.

علاوه بر این، به دلیل فرآیند تخمیر، سرکه سیب حاوی پروبیوتیک است. این باکتری‌های مفید به هضم غذا کمک می‌کنند و ایمنی را تقویت می‌کنند. این موضوع به شما در مبارزه با سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

تاثیر ترکیب سرکه سیب و عسل بر سلامت قلب

اسید کلروژنیک موجود در سرکه به کاهش سطح کلسترول LDL (بد) کمک می‌کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. بعلاوه، بر اساس مطالعات عسل فشار خون بالا را که  یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی است، کاهش می‌دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل است که با بهبود جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون و اکسیداسیون کلسترول LDL، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، سرکه سیب التهاب و خطر تجمع پلاک در شریان‌ها را کاهش می‌دهد. این کار می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند. بنابراین نمی‌توان تاثیر ترکیب سرکه سیب و عسل را در سلامت قلب نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید عسل برای قلب

مضرات بالقوه ترکیب سرکه سیب و عسل

مضرات بالقوه ترکیب سرکه سیب و عسل

بر خلاف داده‌های زیادی که در مورد فواید ترکیب سرکه سیب و عسل  وجود دارد، در مورد مضرات مصرف آن‌ها به صورت ترکیبی اطلاعات کمی وجود دارد.

 

اثرات احتمالی ترکیب سرکه سیب و عسل بر قند و کلسترول خون

در یک مطالعه ۴ هفته‌ای، شرکت‌کنندگانی که روزانه ۸.۵ اونس (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب با ۴ قاشق چای‌خوری (۲۲ میلی‌لیتر) مخلوط سرکه و عسل و مقداری نعناع برای طعم دادن روزانه نوشیدند، مقاومت نسبت به انسولین، هورمونی که باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود، ایجاد شد. این در حالیست که افزایش مقاومت به انسولین با دیابت نوع ۲ مرتبط است. علاوه بر این، سطح کلسترول HDL (خوب) محافظ قلب هم در پایان مطالعه کاهش یافت.  با این حال باید گفت که این یک مطالعه کوچک و کوتاه مدت بود. برای تایید این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

تاثیر  ترکیب سرکه سیب و عسل بر شکم و دندان

اسیدیته سرکه سیب ممکن است رفلاکس معده را بدتر کند. اگرچه برخی افراد ادعا کرده‌اند که این سرکه باعث بهبود علائم آن‌ها شده است. علاوه بر این، به دلیل اسیدی بودن، نشان داده شده است که سرکه سیب در ترکیب سرکه سیب و عسل مینای دندان را فرسایش می‌دهد و به طور بالقوه خطر پوسیدگی دندان را هم افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می شود سرکه را با آب صاف شده رقیق کنید و پس از نوشیدن آن، دهان خود را با آب خالی بشویید.

با این حال جالب توجه است، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عسل می‌تواند به جلوگیری از التهاب لثه، حفره‌ها و بوی بد دهان کمک کند.

 

ترکیب سرکه سیب و عسل می‌تواند قند بالایی داشته باشد

بسته به مقدار عسلی که به ترکیب سرکه سیب و عسل اضافه می‌کنید، ممکن است مخلوط شما دارای قند بسیار بالایی باشد. مهم است که قندهای اضافه شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید. زیرا مصرف بیش از حد قند می‌تواند اثرات منفی بر سلامت کلی بدن شما داشته باشد. قند اضافه شده بیش از حد – به ویژه از نوشیدنی‌های شیرین – با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

 

ادعایی بر قلیایی بودن بدن

مقیاس pH از ۰ تا ۱۴ یا از اسیدی‌ترین تا قلیایی ترین متغیر است. برخی افراد ادعا می‌کنند که خوردن برخی غذاها یا مکمل‌ها، مانند سرکه سیب و عسل، می‌تواند بدن شما را قلیایی‌تر کند و از بیماری‌هایی مانند سرطان و پوکی استخوان جلوگیری کند. با این حال، بدن شما سیستم‌های پیچیده‌ای دارد تا سطح pH خون شما را بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ نگه دارد که برای عملکرد صحیح آن لازم است. اگر PH خون شما خارج از این محدوده باشد، عواقب آن می‌تواند کشنده باشد.

غذاها و مکمل‌ها، از جمله ترکیب سرکه سیب و عسل، تأثیر چندانی بر قلیایی خون ندارند. در واقع، غذا فقط بر سطح pH ادرار شما تأثیر می گذارد. اینکه آیا سرکه سیب می‌تواند تعادل اسیدی و باز بدن شما را در دراز مدت تغییر دهد یا خیر، باید بررسی شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به بهترین ترکیب های خوراکی با عسل

بهترین استفاده‌ها از ترکیب سرکه سیب و عسل

بهترین استفاده‌ها از ترکیب سرکه سیب و عسل

در طب عامیانه، ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه سیب و ۲ قاشق چای‌خوری (۲۱ گرم) عسل در ۸ اونس (۲۴۰ میلی‌لیتر) با آب داغ رقیق می‌شود و به عنوان یک  آرامش‌بخش قبل از خواب یا پس از بیدار شدن از خواب استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این مخلوط گرم به تنهایی لذت ببرید یا برای طعم دادن به آن لیمو، زنجبیل، نعناع تازه، فلفل هندی یا دارچین آسیاب شده اضافه کنید. اگر رفلاکس معده یا سوزش سر دل دارید، بهتر است برای کاهش علائم، یک ساعت قبل از دراز کشیدن آن را بنوشید.

علاوه بر این، سرکه سیب و عسل مواد مکمل در زمینه آشپزی هستند. آن‌ها در کنار هم می‌توانند پایه فوق العاده‌ای برای سس‌های سالاد، مارینادها باشند.

با این حال، ایمنی ترکیب سرکه سیب و عسل برای کودکان خردسال مورد مطالعه قرار نگرفته است. بهتر است قبل از استفاده از این مخلوط به عنوان یک درمان خانگی با پزشک اطفال کودک خود صحبت کنید. علاوه بر این، کودکان کمتر از ۱ سال نباید عسل بخورند.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید