بیزی بی | عسل طبیعی دارای خواص و فواید بی‌شماری از جمله حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است. عسل طبیعی دارای خواص ضدباکتریایی، ضد التهابی، ضدآفتابی، آنتی اکسیدانی و آنتی فونگال است. تمامی این خواص و فواید به لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند تا سالم بمانند. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی نقش عسل طبیعی در سلامت لثه و دندان ها پرداخته‌ایم.

 

خواص ضد باکتریایی عسل برای لثه و دندان

خواص ضد باکتریایی عسل برای لثه و دندان

عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را کاهش داده و از رشد باکتری‌های جدید جلوگیری کند. باکتری‌های موجود در دهان، اگر به میزان زیادی رشد کنند، می‌توانند به لثه‌ ها و دندان‌ ها آسیب برسانند. این باکتری‌ها می‌توانند عفونت‌هایی مانند التهاب لثه و پوسیدگی دندان را به وجود بیاورند.

 

خواص ضد التهابی عسل برای لثه و دندان

خواص ضد التهابی عسل به لثه و دندان کمک می‌کند تا در برابر التهاب‌های مختلف مقاومت کنند. التهاب لثه و دندان می‌تواند باعث درد و ناراحتی شدیدی شود و با استفاده از عسل می‌توان این مشکلات را کاهش داد.

 

تاثیر خواص ضد آفتابی عسل بر سلامت لثه و دندان

خواص ضد آفتابی عسل به لثه و دندان کمک می‌کند تا در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت شوند. اشعه‌های مضر آفتاب می‌توانند باعث آسیب به لثه و دندان شوند و با استفاده از عسل می‌توان این مشکل را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: چگونه عسل طبیعی با کیفیت را از عسل تقلبی تشخیص بدهیم؟

خواص آنتی اکسیدانی عسل در سلامت لثه و دندان

خواص آنتی اکسیدانی عسل در سلامت لثه و دندان

آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل، باعث کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و افزایش مقاومت لثه و دندان می‌شود. عسل یک ماده غذایی طبیعی است که حاوی مواد آنتی اکسیدانی متعددی مانند فلاونوئیدها، پلی‌فنل‌ها، ویتامین C و E، کاتکین ها و سایر مواد آنتی اکسیدانی است. این مواد آنتی اکسیدانی می‌توانند به طور موثری در حفظ سلامت لثه و دندان کمک کنند.

همچنین مواد آنتی اکسیدانی در عسل می‌توانند باعث کاهش میزان باکتری های موجود در دهان شوند و از ایجاد التهابات پیشگیری کنند. آنتی‌اکسیدان های موجود در عسل همچنین می‌توانند از فعالیت باکتری‌هایی که در ایجاد ترک‌خوردگی‌های دندانی نقش دارند، جلوگیری کنند.

 

خواص آنتی فونگال عسل برای سلامت لثه و دندان

تحقیقات نشان داده‌اند که عسل دارای خواص آنتی فونگال است که می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های قارچی دهان و دندان مفید باشد. یکی از عفونت های قارچی شایع در دهان و دندان، عفونت کاندیدا آلبیکانس است. این عفونت ممکن است باعث التهاب و خارش لثه و دهان شود. تحقیقات نشان داده است که عسل می‌تواند در مبارزه با این نوع عفونت قارچی مفید باشد.

مواد آنتی باکتریال و آنتی فونگال موجود در عسل، می‌توانند با کاهش رشد و گسترش قارچ کاندیدا آلبیکانس، به درمان عفونت کمک کنند. همچنین، برخی از عفونت های قارچی دهان و دندان ممکن است باعث تولید پلاک دندان شوند. پلاک دندان یک لایه بیماری زایی بر روی دندان‌ها است که باعث تشکیل ترک خوردگی، التهاب لثه و بیماری‌های دیگر می گ‌شود.

عسل به عنوان یک ضد باکتریال طبیعی، می‌تواند از رشد و گسترش باکتری‌ها و قارچ‌های مضری که باعث تولید پلاک دندان می‌شوند، جلوگیری کند. بنابراین، خواص آنتی فونگال عسل می تواند به طور موثری در حفظ سلامت لثه و دندان تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از فواید عسل برای سلامت مو

نقش عسل در جلوگیری از پوسیدگی دندان

خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی عسل، به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در دهان، می‌توانند به سمت دندان حرکت کرده و آن‌ها را به پوسیدگی و خراشیدگی بکشانند. با استفاده از عسل، می‌توان این خطر را کاهش داد و دندان‌های سالمی را حفظ کرد.

 

نقش عسل در جلوگیری از التهاب لثه

نقش عسل در جلوگیری از التهاب لثه

خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی عسل، به کاهش التهاب لثه کمک می‌کند. التهاب لثه می‌تواند به خراشیدگی لثه و دندان، نفوذ باکتری‌ها به سیستم خون و بهبود کنترل قند خون منجر شود. با استفاده از عسل، می‌توان این مشکل را کاهش داد و لثه‌های سالمی را حفظ کرد. به طور کلی عسل دارای خواص فراوانی است که برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. با استفاده از عسل، می‌توان به کاهش ریسک بیماری‌های دندان و لثه و حفظ سلامت آن‌ها کمک کرد.

 

چه نوعی از عسل برای سلامت دندان و لثه مناسب است؟

همه انواع عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی بوده و برای حفظ سلامت دندان و لثه مفید هستند. با این حال برخی از انواع عسل از خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به سایر انواع عسل برخوردار هستند.

 

عسل مانگرو

یکی از انواع عسل که برای سلامت دندان و لثه مناسب است، عسل مانگرو است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است. عسل مانگرو نوعی عسل طبیعی است که از گل های درخت مانگرو (Mangrove) جمع آوری می‌شود. درخت مانگرو، یک درخت مرتبط با مناطق ساحلی و مرطوب است که در نواحی گرمسیری رشد می‌کند. عسل مانگرو، به دلیل وجود آنزیم‌ها، مواد معدنی و ویتامین های مفید، به عنوان یک غذای سالم و مفید شناخته شده است. این عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال قوی است و می‌تواند در مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها و التهاب های مختلف مفید باشد.

از دیگر خواص عسل مانگرو می‌توان به کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد گوارش، کمک به درمان سرفه و سرماخوردگی، بهبود عملکرد مغز و حافظه و کمک به کاهش استرس اشاره کرد.

 

عسل اپالو و عسل توت سیاه

عسل اپالو و عسل توت سیاه

علاوه بر این، عسل اپالو و عسل توت سیاه نیز دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی است و می‌توانند به حفظ سلامت دندان و لثه کمک کنند. عسل اپالو یک نوع عسل طبیعی است که از گل‌های درخت اپالو (Apalut) جمع آوری می‌شود. عسل اپالو به دلیل خواص ضد‌باکتری، ضد قارچی، ضد‌التهابی و ضد‌اکسیدانی مفید است. این عسل دارای طعم شیرین و آرامش‌بخشی است که در بسیاری از غذاها و شیرینی پزی به عنوان جایگزین قند مورد استفاده قرار می‌گیرد.با این حال باید گفت که همه انواع عسل به حفظ سلامت دندان و لثه کمک می‌کنند. شما می‌توانید از هر نوعی که دوست دارید و در دسترس دارید، استفاده کنید.

منابع: ncbi ,mypenndentist

دیدگاهتان را بنویسید