بیزی بی | عسل نقش پررنگی در حفظ سلامتی قلب دارد. مصرف عسل طبیعی نه تنها باعث کاهش کلسترول شده بلکه به تعادل گردش خون در بدن نیز کمک می‌کند. با این حال میزان و نحوه مصرف آن بسیار مهم است. در این مقاله از بیزی بی به بررسی خواص و فواید عسل طبیعی برای قلب پرداخته‌ایم.

 

خواص عسل برای قلب؛ مبارزه با التهاب

خواص عسل برای قلب؛ مبارزه با التهاب

اولین و مهمترین مزیت عسل خام برای سلامت قلب، توانایی آن در کمک به کاهش التهاب است. عسل خام علاوه بر قند و آب، حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول ها و سایر ریز مغذی‌های آنتی اکسیدانی است. این آنتی اکسیدان‌ها توانایی طبیعی بدن شما را برای خنثی کردن رادیکال های آزاد ایجاد کننده التهاب افزایش می‌دهند. همچنین باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول (LDL) بلااستفاده می‌شوند. در نتیجه آسیب کمتری به پوشش اندوتلیال ظریف شریان‌ها وارد شده و التهاب کمتری ایجاد می‌شود. بدن شما با به حداقل رساندن التهاب، از ایجاد پلاک در شریان‌های خود جلوگیری می‌کند. همین موضوع به جلوگیری از حمله قلبی یا سکته کمک می‌کند.

مقدار دقیق و ترکیب آنتی اکسیدان‌ ها در یک شیشه عسل خام بستگی به این دارد که زنبوها شهد را از کدام گیاه جمع آوری کرده‌اند. به طور کلی، هر چه عسل شما تیره‌تر باشد، قدرت آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: ۸ خاصیت عسل خام برای سلامتی

خواص عسل برای قلب؛ جلوگیری از افزایش انسولین

یکی دیگر از خواص و فواید عسل خام برای سلامت قلب این است که در مقایسه با شکر و سایر شیرین کننده‌ها از افزایش چشمگیر انسولین جلوگیری می‌کند. انسولین بیش از حد در جریان خون منجر به آسیب شریانی، التهاب و در نهایت بیماری قلبی می‌شود. اجتناب از مصرف قند به طور کامل، یکی از راه‌های پیشگیری از این موارد است. اما صادقانه بگوییم، این روش چندان واقع بینانه نیست. شاید بهتر باشد تا جایگزین‌های سالم‌تر و طبیعی‌تری برای قند پیدا کنیم. شما می‌توانید از جایگزینی مانند عسل برای ایجاد طعم‌های شیرین در خوراکی‌ها استفاده کنید.

 

خواص عسل برای قلب؛ بهبود کلسترول و گردش خون

خواص عسل برای قلب؛ بهبود کلسترول و گردش خون

عسل برای قلب مفید است. بر اساس تحقیقات، عسل می‌تواند به کاهش تری گلیسیرید (لیپیدهای خون که در صورت افزایش مضر هستند) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند. تری گلیسیریدها و لیپیدها دو چربی تاثیرگذار در سلامت قلب هستند. گفته می‌شود که برخی از ریز مغذی‌های موجود در عسل فواید مثبتی بر ویسکوزیته خون و عملکرد شریانی دارند. هرچه خون شما راحت‌تر جریان یابد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و لخته شدن خون کمتر می‌شود.

 

کاهش کلسترول بد با عسل طبیعی

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عسل، کلسترول بد خون (LDL) را ۶ تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد. همچنین سطح تری‌گلیسیرید را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد. عسل همچنین ممکن است کلسترول خوب (HDL) را حدود ۲٪ افزایش دهد و در سلامت قلب تاثیرگذار باشد.

 

تاثیر ترکیبات فنلی عسل بر قلب

عسل سرشار از ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان‌های طبیعی عمل می‌کنند. این ترکیبات به دلیل نقش بالقوه خود در کمک به سلامت انسان، بسیار مهم هستند. طیف وسیعی از ترکیبات فنلی در کوئرستین عسل ،مانند فنتیل استر کافئیک اسید (CAPE)، آکاستین، کامفرول، گالانژین وجود دارد. این ترکیبات تأثیر امیدوارکننده‌ای در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که مصرف منظم ترکیبات فنلی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است. در بیماری عروق کرونر، اثرات محافظتی ترکیبات فنلی عمدتاً شامل ضد ترومبوتیک، ضد ایسکمیک، آنتی اکسیدان و شل کننده عروق است. فلاونوئیدها با سه عمل عمده خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهند:

گرم به گرم، شهد زنبور عسل  به اندازه برخی میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است. یک قاشق چای خوری عسل می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کرده و سلامت قلب را تقویت کند.

 

تحقیقات در مورد تاثیر عسل در کاهش فشار خون

تحقیقات در مورد تاثیر عسل در کاهش فشار خون

حدود ۷۵ میلیون بزرگسال آمریکایی (۲۹٪) فشار خون بالا دارند. این رقم خیره کننده معادل یک نفر از هر ۳ بزرگسال است. تنها حدود نیمی (۵۴٪) از افراد مبتلا به فشار خون بالا وضعیت خود را تحت کنترل دارند. فشار خون بالا سالانه ۴۶ میلیارد دلار برای کشور آمریکا هزینه دارد.  اگر فشار خون بالا دارید، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر است.

اخیرا یک مطالعه به بررسی تأثیر عسل بر افزایش فشار خون (سیستولیک) در موش‌های صحرایی مبتلا به فشار خون بالا پرداخت. همچنین اثر عسل را بر کاهش استرس کلیه به عنوان مکانیسم احتمالی اثر ضد فشار خون آن ارزیابی کرد. حیوانات به طور تصادفی به ۲ گروه تقسیم شدند . به آن‌ها به مدت ۱۲ هفته روزانه یک بار آب مقطر یا عسل تجویز کردند.

آنچه محققان دریافتند این بود که مکمل عسل به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون و سطح استرس کلیه می‌شود. آن‌ها دریافتند که یک آنتی اکسیدان مهم به نام «گلوتاتیون اس ترانسفراز» در موش‌های تغذیه شده با عسل کاهش یافته یا غیرفعال شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که یکی از دلایل استرس کلیه، فشار خون بالا است. همچنین مصرف مکمل عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند. کاهش فشار خون نیز بر سلامت قلب بسیار تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن عسل و فواید آن

نحوه استفاده از عسل خام برای سلامت قلب

نحوه استفاده از عسل خام برای سلامت قلب

اگر قصد دارید از عسل خام برای کمک به کاهش فشار خون و سلامت قلب خود استفاده کنید، توجه داشته باشید. چرا که برای بهترین نتیجه، باید سه ماه کامل مکمل عسل مصرف کنید.

در تحقیقات اخیر مربوط به تاثیر عسل خام بر سلامت قلب، مقدار کمی  عسل خام به موش‌ها داده شده بود. بنابراین نمی‌توان گفت چه مقدار عسل برای نتایج مطلوب نیاز است. با این حال مطالعات دیگر روی عسل نشان می‌دهد که ۰.۵ میلی لیتر عسل به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن موثر است. منطقی است که این نقطه شروع خوبی است. زیرا مطالعات نشان می‌دهد که عسل در این سطح مصرفی از نظر بیولوژیکی فعال است. با چنین پیش‌فرضی یک انسان ۱۵۰ پوندی (۶۸ کیلوگرم) روزانه ۳۴ میلی لیتر عسل مصرف می‌کند. ۲۹.۵۷ میلی‌لیتر در هر اونس وجود دارد، بنابراین باید روزانه کمی بیش از یک اونس مصرف کنید. این میزان تقریبا ۲ قاشق غذاخوری عسل است.

منابع: eiwahoney, bee-pollen-buzz

دیدگاهتان را بنویسید