بیزی بی | عسل اقاقیا توسط زنبورهایی تولید می‌شود که از شهد گل اقاقیا تغذیه کرده‌اند. این نوع عسل خواص و فواید بسیار زیادی دارد. اما در میان تمامی خواص و فواید، میزان زیاد آنتی اکسیدان موجود در آن زبانزد است. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی خواص، فواید و مضرات احتمالی عسل اقاقیا پرداخته‌ایم. همچنین ارزش غذایی این نوع عسل را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

 

عسل اقاقیا چیست؟

عسل اقاقیا چیست؟

عسل اقاقیا حاصل تغذیه زنبورهای عسل از شهد گل‌های اقاقیا است. این عسل منحصر به فرد معمولا در مقایسه با دیگر عسل‌ها، اغلب رنگ آن بسیار روشن تر است و تقریبا شفاف به نظر می‌رسد. عسل اقاقیا عطری شبیه گل و طعمی شیرین و لطیف دارد.

این عسل مدت طولانی‌تری مایع باقی می‌ماند و بسیار کندتر از عسل سنتی متبلور می‌شود. گفته می‌شود که دلیل این موضوع احتمالا به دلیل محتوای فروکتوز بالای آن است. از آنجایی که عسل اقاقیا بسیار دیر متبلور شده و حالت جامدی به خود می‌گیرد بسیار محبوب است و کمی گران‌تر دیگر انواع عسل‌ها است.

 

ارزش غذایی عسل اقاقیا

یک قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) عسل اقاقیا حدود ۶۰ کالری و ۱۷ گرم قند دارد. عسل اقاقیا شامل قندهای گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. اگرچه فروکتوز رایج ترین آن است. از نظر تغذیه‌ای، هیچ پروتئین، چربی یا فیبری ندارد. از سوی دیگر، حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و منیزیم است.

آنچه در مورد عسل اقاقیا بسیار مهم است، محتوای بالای آن از ترکیبات گیاهی قدرتمند مانند فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند.

 

فواید عسل اقاقیا

فواید عسل اقاقیا

عسل اقاقیا فقط برای مصارف آشپزی مفید نیست. این نوع عسل در حالی که تمام فواید عسل برای سلامتی را دارد، خواص منحصر به فرد خود را نیز دارد. در اینجا برخی از فواید عسل اقاقیا برای سلامتی اشاره کرده‌ایم.

 

عسل اقاقیا، سرشار از آنتی اکسیدان

عسل اقاقیا بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم بدن را تامین می‌کند. آنتی اکسیدان ها از سلول‌های بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. با گذشت زمان، آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌تواند منجر به بیماری شود.

فلاونوئیدها یکی از انواع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در عسل اقاقیا هستند. یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. این نوع عسل همچنین حاوی بتا کاروتن، نوعی رنگدانه گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی قوی است. خوردن غذاها و مکمل‌های غنی از بتاکاروتن با بهبود عملکرد مغز و سلامت پوست مرتبط است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عسل اقاقیا به طور موثری از گسترش سلول‌های سرطانی ریه جلوگیری می‌کند.

 

خواص آنتی باکتریال طبیعی عسل اقاقیا

بسیاری از خاصیت‌های شفابخشی عسل اقاقیا به فعالیت ضد باکتریایی آن نسبت داده می‌شود. این عسل حاوی اجزای مورد نیاز برای تولید و آزادسازی آهسته مقادیر کمی پراکسید هیدروژن است. پراکسید هیدروژن نوعی اسید است که با شکستن دیواره سلولی، باکتری‌ها را از بین می‌برد.

مطالعات نشان داده است که عسل اقاقیا در برابر استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا، دو نوع باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک، موثر است. بر اساس این مطالعات سطح بالای پراکسید هیدروژن آن احتمالا عامل اصلی این موضوع است.

 

تاثیر عسل اقاقیا در بهبود زخم

از زمان‌های قدیم از عسل برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شد. گفته می‌شود که عسل اقاقیا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی، ممکن است به تسریع بهبود زخم و جلوگیری از آلودگی و عفونت باکتریایی کمک کند. علاوه بر این، این عسل به حفظ یک محیط مرطوب کمک می‌کند و در عین حال یک سد محافظ ایجاد می‌کند، که هر دو کار می‌توانند در بهبود زخم، تاثیرگذار باشند. این در حالیست که هم مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عسل اقاقیا، روند بهبود زخم را تسریع می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می‌شود؟

تاثیر عسل اقاقیا در پیشگیری و درمان آکنه

شواهد علمی در مورد توانایی عسل اقاقیا در مبارزه با آکنه محدود است. گفته می‌شود که کرم‌ها و لوسیون‌های تجاری ضد آکنه حاوی مخلوطی از عسل اقاقیا و مواد اسیدی هستند. عسل اقاقیا به دلیل فعالیت ضد باکتریایی قوی، می‌تواند به محافظت از پوست شما در مقابل باکتری ها کمک کند. همین موضوع باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری‌های پوستی رایج مانند آکنه می‌شود. در نهایت باید گفت که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا عسل اقاقیا یک درمان خانگی کارآمد در برابر آکنه است، مورد نیاز است.

 

اقدامات احتیاطی در استفاده از عسل اقاقیا

اقدامات احتیاطی در استفاده از عسل اقاقیا

مصرف عسل اقاقیا برای اکثر افراد بی ضرر است. با این حال، برخی از  افراد ممکن است نیاز به اجتناب یا محدود کردن مصرف این نوع عسل داشته باشند. در ادامه به این گروه‌ها اشاره کرده‌ایم:

علاوه بر این، اگرچه عسل اقاقیا ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، به خاطر داشته باشید که این نوع عسل هم – مانند هر شیرین کننده‌ای – به دلیل محتوای کالری و قند بالا باید در حد اعتدال مصرف شود. خوردن بیش از حد از هر نوع شیرین کننده ممکن است به افزایش وزن، افزایش سطح قند خون و تأثیر منفی کلی بر سلامت شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: مسمومیت یا بوتولیسم با عسل چیست؟

سخن پایانی

عسل اقاقیا

عسل اقاقیا که به عسل ملخ نیز معروف است از شهد گل‌های اقاقیا تهیه می‌شود. این نوع عسل رنگی روشن و تقریبا شفاف دارد و مدت بیشتری به صورت مایع می‌ماند و ماندگاری بالاتری دارد. گفته می‌شود که عسل اقاقیا ممکن است به بهبود زخم‌ها و آکنه کمک کند. این نوع عسل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، تحقیقات بیشتر برای تایید نهایی خواص و فواید آن نیاز است.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید