بیزی بی | استفاده از داروهای طبیعی مانند عسل طبیعی برای درمان سوختگی جزئی و گزش حشرات یک روش رایج است که قرن‌هاست وجود داشته است. هنگامی که سوختگی جزئی است یا به عنوان درجه یک طبقه بندی می‌شود، هدف از درمان آن در خانه، کمک به کاهش درد و التهاب در حین بهبود است. اگرچه عسل درجه پزشکی یک گزینه محبوب برای درمان‌های خانگی است، اما استفاده از آن فقط برای سوختگی های خاص بی‌خطر است. دراین مقاله از بیزی بی به بررسی نکات مهم استفاده از عسل طبیعی برای التیام و درمان سوختگی پرداخته‌ایم.

 

استفاده از فقط برای سوختگی های جزئی درجه یک

استفاده از فقط برای سوختگی های جزئی درجه یک

برخی از سوختگی ‌های جزئی را می‌توانید در خانه با درمان‌های طبیعی درمان کنید. اما قبل از انجام این کار، باید با انواع مختلف سوختگی‌ها آشنا شوید. به طور کلی چهار طبقه بندی اولیه برای سوختگی وجود دارد:

علاوه بر این چهار طبقه بندی اولیه، سوختگی درجه پنج به عضله  می‌رسد و آسیب ناشی از سوختگی درجه شش به استخوان است.

بیشتر بخوانید: خواص، فواید و مضرات احتمالی ماسک عسل و لیمو برای پوست

از عسل درجه پزشکی برای سوختگی استفاده کنید

عسلی که روی ساندویچ کره بادام زمینی می‌ریزید و به عنوان عسل خوراکی سرو می‌کنید با عسل مناسب برای مصارف پزشکی متفاوت است. عسل درجه پزشکی استریل شده است. این نوع عسل حاوی عسل زنبورهایی است که گرده و شه درختان استرالیا و نیوزیلند را جمع آوری می‌کنند.

بر اساس یک مقاله پزشکی منتشر شده در ۲۰۱۴ ،  استفاده فعلی از عسل درجه پزشکی شامل سوختگی درجه یک و دو، زخم‌های حاد و مزمن، ساییدگی و زخم‌های پا است. معمولا محصولات عسل درجه پزشکی به صورت ژل، خمیر در دسترس هستند و به پانسمان‌های چسب، آلژینات و کلوئید اضافه می‌شوند.

 

استفاده از عسل برای سوختگی خفیف تا متوسط

استفاده از عسل برای سوختگی خفیف تا متوسط

اگر سوختگی سطحی خفیف تا متوسط دارید، شما می‌توانید از عسل برای درمان زخم‌های مرتبط با این نوع سوختگی استفاده کنید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه، عسل دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. اگر سوختگی فراتر از مرحله متوسط دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و بدون مشورت پزشک کاری انجام ندهید.

 

تاثیر پانسمان‌های عسلی در بهبود زخم سوختگی

یک تحقیق معتبر به بررسی اثرات عسل در مقایسه با پانسمان های جایگزین زخم و مواد موضعی برای زخم های حاد، مانند سوختگی، پرداخته است. در این مطالعه ثابت شده است که استفاده موضعی از عسل به نظر می‌رسد که سوختگی‌های ضخیم جزئی را سریع‌تر از سایر درمان‌ها مانند گاز پارافینی، کتانی استریل، پلی‌اورتان یا در معرض هوا گذاشتن سوختگی بهبود می‌بخشد.

 

عسل را مستقیما روی سوختگی نمالید

زمانی که قصد دارید تا از عسل طبیعی برای درمان سوختگی استفاده کنید، بهتر است تا عسل را روی یک پد یا گاز استریل بمالید و مستقیما روی محل سوختگی قرار ندهید. پس از آغشته کردن پانسمان به عسل، آن را روی محل سوختگی قرار دهید. اگر آغشته کردن پانسمان به عسل برایتان کمی سخت است، می‌توانید یک پانسمان آغشته با عسل از داروخانه تهیه کنید. این نوع پانسمان‌ها به طور آماده در بازار وجود دارند.

 

استفاده ایمن از عسل برای درمان سوختگی

استفاده از عسل درجه پزشکی ابتدا مستلزم مراجعه به پزشک برای ارزیابی زخم‌ها و اطمینان از عدم وجود عفونت یا نیاز به جراحی است. بنابراین در ابتدای مواجه با سوختگی، قبل از هر کاری باید به پزشک مراجعه کرد. پس از آن در صورت تایید پزشک می‌توانید از عسل برای التیام و درمان سوختگی استفاده کنید. پس از تمیز کردن محل سوختگی و پاکسازی مناسب، در صورت لزوم، توسط یک متخصص، عسل را در یکی از اشکال مختلف استریل آن می‌توان تا سه بار در روز استفاده کرد و هر بار پانسمان زخم را عوض کرد.

 

 منع مصرف عسل برای سوختگی در قسمت‌های خاصی از بدن

 منع مصرف عسل برای سوختگی در قسمت‌های خاصی از بدن

بهتر اسا در برخی موارد درمان‌های خانگی برای سوختگی را نادیده بگیرید و برای سوختگی در نواحی حساس بدن به پزشک مراجعه کنید. نواحی حساس در سوختگی شامل موارد زیر است:

همچنین اگر سوختگی درجه یک ناحیه بزرگی را پوشش می‌دهد، معمولاً بیش از ۳ اینچ قطر دارد، یا در حال درمان سوختگی نوزاد هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید و از درمان خانگی سوختگی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می‌شود؟

سخن پایانی

علی رغم تایید تجربی استفاده از عسل برای درمان سوختگی، این روش درمانی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. عسل ممکن است در درمان سوختگی با ضخامت جزئی یا سوختگی‌های سطحی مؤثر باشد، اما با این حال برای تایید نهایی این موضوع نیاز به تحقیقات پزشکی بیشتری است.

همچنین به خاطر داشته باشید که در مورد درمان خانگی سوختگی با عسل، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، نوع سوختگی است. به طور کلی، استفاده از عسل درجه پزشکی یک گزینه موضعی بی خطر برای سوختگی‌های جزئی درجه یک است. اگر در مورد سوختگی نگرانی دارید، مطمئن نیستید که چقدر شدید است، یا در مورد بهترین محصولات برای استفاده سؤال دارید، با پزشک خود مشورت کنید.همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز از عسل برای درمان سوختگی در کودکان زیر یک سال استفاده نکنید.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید