بیزی بی |عسل سفید از جمله خوراکی‌هایی است که خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. البته باید گفت که همه اشکال عسل به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و آنزیم‌هایی هستند که دارای فواید برای سلامتی بدن و کاربردهای پزشکی متنوعی هستند. در واقع، عسل در طول تاریخ به عنوان یک درمان عامیانه برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی خواص و فواید و مضرات احتمالی عسل سفید پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: مشخصات عسل سفید بیزی بی

عسل سفید چیست؟

عسل سفید چیست؟

انواع مختلفی از عسل وجود دارد. طعم و رنگ عسل و مقدار دقیق مواد مغذی آن بستگی به محل جمع آوری آن توسط زنبورها دارد. همچنین بستگی به این دارد که از کدام نوع گل بدست آمده است. عسل‌ سفید معمولاً طعم ملایم‌تری نسبت به عسل‌های تیره‌تر دارد. گل‌هایی که عسل سفید از آن‌ها تولید می‌شود، عبارتند از:

عسل سفید دقیقا سفید به نظر نمی‌رسد. این نوع عسل یک کهربایی بسیار روشن یا یک رنگ تقریبا شفاف و بی رنگ است. نوع کمیاب عسل سفید به نام عسل کیاوه نیز وجود دارد که از درختان کیاوه در هاوایی بدست می‌آید. این عسل به صورت مایع جمع‌آوری می‌شود و به طور طبیعی با رنگی سفید، صاف و کرمی با بافتی خاص است که به راحتی مانند کره پخش می‌شود. عسل کیاوه سفید به عنوان عسل خام به فروش می‌رسد.

در عین حال هنگامی که هر گونه عسل متبلور می‌شود، کدر و روشن‌تر و یا تقریبا سفید رنگ می‌شود. همچنین بلورهای جامد و قند مانندی را تشکیل می‌دهد. افزودن حرارت می‌تواند عسل را دوباره به مایع تبدیل کند. برخی از تولیدکنندگان عمدا عسل را متبلور می‌کنند و سپس کریستال‌ها را با هم مخلوط می‌کنند تا بافت خامه‌ای به عسل کیاوه بدهند.

 

عسل سفید خام چیست؟

عسل سفید خام چیست؟

عسل سفید خام را می‌توان به دو صورت تعریف کرد. عسل خام واقعی مستقیما از کندوی زنبور عسل می‌آید. این عسل بدون افزودن حرارت بسته‌بندی و مصرف می‌شود. عسل خام تجاری که کمی فرآوری شده است، اما کمتر از عسلی که به عنوان خام برچسب گذاری نشده است.

بیشتر عسلی را که در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌بینید عسل فرآوری شده است. حرارت دادن عسل به بهبود رنگ و بافت کمک می‌کند و هر گونه تبلور ناخواسته را از بین می‌برد. اما در عین حال بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها و باکتری‌های مفید نیز در این فرآیند حذف یا از بین می‌روند. اگر علاقه مند به امتحان عسل سفید خام هستید، بهتر است  آن را از یک تولید کننده معتبر محلی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: چرا سلامت روان شما عسل را دوست دارد!

خواص و مزایای عسل سفید خام

خواص و مزایای عسل سفید خام

عسل سفید خام خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. در اینجا به برخی از مزایای عسل سفید خام اشاره کرده‌ایم:

 

عسل سفید خام و خواص آنتی اکسیدانی

عسل خام حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است. عسل سفید نیز حاوی چنین آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد به روند پیری کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی را افزایش دهند. مطالعات منابع معتبر نشان می‌دهد که پلی فنول‌های موجود در عسل، به ویژه عسل طبیعی خام، ممکن است در پیشگیری از بیماری قلبی نقش داشته باشد. اگر به دنبال جایگزینی برای شکر هستید، استفاده از عسل راه سالم‌تری است. در عین حال باعث دریافت آنتی‌اکسیدان‌های اضافی در رژیم غذایی شما نیز می‌شود. عسل سفید، طعم ملایمی دارد و برای پخت و پز یا میان وعده یک گزینه ایده آل است.

 

عسل سفید به عنوان مهار کننده سرفه

می‌توان از عسل سفید به عنوان سرکوب کننده سرفه استفاده کرد. از عسل طبیعی همچنین به عنوان یک درمان گلو درد استفاده می‌شود. دفعه بعد که دچار سرفه یا سرماخوردگی شدید، سعی کنید عسل را به چای به همراه لیمو اضافه کنید. مطالعه‌ای در مجله «طب مکمل و جایگزین» نشان داده که برای درمان سرفه، عسل به اندازه دکسترومتورفان، یکی از مواد رایج داروهای سرفه بدون نسخه، موثر است. شما می‌توانید هنگام سرفه‌های شدید،  ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری عسل خام را با قاشق میل کنید.

 

عسل سفید خام، حاوی مواد مغذی گیاهی

فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و به محافظت از گیاه در برابر آسیب کمک میکنند. آن‌ها گیاهان را از حشرات و بیماری‌ها در امان نگه می‌دارند و از  گیاه در برابر اشعه‌های شدید UV محافظت می‌کنند. این ترکیبات دارای فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشند. عسل سفید خام  دارای مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی ارزشمند منحصر به عسل خام هستند و زمانی که عسل به شدت فرآوری شود از بین می‌روند.

 

استفاده از عسل سفید برای مراقبت از پوست و التیام زخم

از عسل در طول تاریخ به عنوان راهی برای التیام زخم‌های پوستی استفاده شده است. امروزه از عسل سفید به عنوان یک ماده در محصولات زیبایی نیز استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده که عسل خام می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های مضر را از بین ببرد. این نوع عسل به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است که یک ضد عفونی کننده محسوب می‌شود.

 

تاثیر عسل سفید در رفع مشکلات گوارشی

از گذشته تا کنون از عسل سفید  برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال و زخم ها استفاده شده است. زخم معده در معده یا دستگاه گوارش رخ می‌دهد. گفته می‌شود مصرف ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری عسل خام با معده خالی درد را تسکین می‌دهد و به روند بهبودی کمک می‌کند.

تحقیقاتی نشان می‌دهد ممکن است عسل سفید تاثیر بیشتری در درمان زخم معده داشته باشد. اما مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است. با این حال دقت داشته باشید که معمولا استفاده از عسل خام برای درمان زخم توصیه نمی‌شود.

 

مضرات عسل سفید خام

مضرات عسل سفید خام

عسل خام سفید حاوی باکتری‌ها و مواد مغذی مفیدی است. اما همچنین می‌تواند حاوی باکتری‌های مضری باشد که باعث بوتولیسم، یک بیماری نادر اما جدی می‌شود. این امر به ویژه برای نوزادان خطرناک است، بنابراین هرگز نباید به نوزاد کمتر از یک سال عسل سفید خام بدهید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا بیماری‌های مرتبط به عسل سفید هستند. در بزرگسالان، بوتولیسم علائمی مشابه مسمومیت غذایی از جمله تهوع، استفراغ و تب ایجاد می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم پس از خوردن عسل خام به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:   healthline

 

دیدگاهتان را بنویسید