بیزی بی | آیا عفونت سینوسی دارید که هر چند بار که پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کند، از بین نمی‌رود؟ شاید بهتر باشد سعی کنید تا از روش درمان خانگی هم در کنار مشاوره پزشک استفاده کنید. استفاده از عسل طبیعی برای درمان و التیام عفونت سینوسی یک روش درمان خانگی تاثیرگذار است. تحقیقات علمی نشان داده است که شستشوی بینی با عسل مانوکا می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث عفونت های سینوسی خاص می‌شوند، از بین ببرد. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی تاثیر، خواص و فواید عسل در درمان عفونت سینوسی پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: عسل، از موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی

عسل چگونه با عفونت سینوسی مبارزه می‌کند؟

عسل چگونه با عفونت سینوسی مبارزه می‌کند؟

بیماری‌های مرتبط با عفونت‌ سینوسی می‌توانند توسط باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد شوند که می‌توانند کلونی‌هایی به نام بیوفیلم را به سختی از بین ببرند. عسل مانوکا حاوی سطوح بالایی از ترکیبی به نام متیل گلیوکسال (MGO) است که دارای خواص قوی «ضد بیوفیلم» است.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده در مجله “AIMS Microbiology” در مورد اثربخشی عسل مانوکا بر کلنی های باکتریایی در آزمایشگاه، عسل در برابر سویه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی‌بیوتیک مؤثر است.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ در انجمن بین المللی آلرژی و راینولوژی منتشر شد، نشان داد که آبیاری سینوس های گوسفند با عسل حاوی سطوح MGO بین ۰.۹ تا ۱.۸ میلی گرم در میلی لیتر به طور موثر با استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می‌کند. (در این آزمایش از گوسفند استفاده شد تا بتوان بافت را به راحتی برای تجزیه و تحلیل به دست آورد.) نتایج مشابهی در یک مطالعه بالینی تصادفی بر روی ۴۲ بیمار انسانی در سال ۲۰۱۷ به دست آمد که نشان داد علائم عفونت سینوسی پس از شستشو با عسل مانوکا در مقایسه با نمک به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 

تاثیر عسل مانوکا در بهبود عفونت ویروسی

تاثیر عسل مانوکا در بهبود عفونت ویروسی

عسل مانوکا نه تنها به خودی خود دارای خواص ضد میکروبی است، بلکه توانایی افزایش اثربخشی داروهای آنتی بیوتیک را نیز دارد. به طور خاص، عسل مانوکا حساسیت استافیلوکوکوس اورئوس را به لینزولید که یک آنتی بیوتیک اگزازولیدینون است، افزایش می‌دهد.

هنگام در نظر گرفتن عسل به عنوان یک درمان احتمالی برای عفونت سینوسی، باید در نظر داشت که همه عسل‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. عسل مانوکا توسط زنبورهایی ساخته می‌شود که بوته مانوکا (Leptospermum scoparium) را گرده افشانی می‌کنند. این گونه در سراسر جهان رشد می‌کند اما گل‌های مناسب فقط در نیوزلند و استرالیا رشد می‌کند. این گل‌ها حاوی مقادیر بالایی از دی هیدروکسی استون هستند. یک ماده شیمیایی که به طور طبیعی به MGO تبدیل می‌شود.

این بدان معنی است که عسل مانوکا حاوی غلظت بسیار بالاتری از MGO نسبت به عسل تولید شده از انواع دیگر شبدر است. عسل مانوکا واقعی تاثیر شگرفی در درمان عفونت سینوسی دارد. بنابراین به طوور قطع باید تاکید کرد که عسل مانوکا اصل از نیوزلند و استرالیا می‌آید.

جای تعجب نیست که عسل مانوکا واقعی نیز گرانتر از انواع دیگر است. می‌‌توانید انتظار داشته باشید که برای یک شیشه ۸ اونسی رقمی معادل  ۳۰ دلار بپردازید.

هنگام خرید عسل مانوکا، به دنبال رتبه بندی Unique Manuka Factor (UMF) باشید که میزان MGO موجود در عسل را طبقه بندی می کند. هرچه رتبه UMF بالاتر باشد، عسل فعال تر خواهد بود. کمتر از ۱۰۰ شرکت در جهان وجود دارند که مجوز استفاده از سیستم رتبه بندی UMF را دارند، بنابراین با دقت انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ حقیقت جالب در مورد عسل مانوکا

آیا عسل برای عفونت سینوسی مزمن مناسب است؟

آیا عسل برای عفونت سینوسی مزمن مناسب است؟

یافتن داروهای طبیعی برای عفونت سینوسی که توسط علم ثابت شده است واقعاً کار می‌کنند، بسیار لذت‌بخش و امیدوار کننده است. اما آیا همه این اطلاعات به این معنی است که هر بار که فکر می‌کنید سینوزیت دارید باید عسل را روی بینی خود بریزید؟ نه!

ممکن است شما یک نوع عفونت سینوسی داشته باشید که توسط یک باکتری متفاوت ایجاد می‌شود، در این صورت عسل ممکن است فواید کمی داشته باشد یا اصلاً فایده نداشته باشد.

درعین حال ممکن است شرایطی داشته باشید که اصلاً عفونت سینوسی باکتریایی نباشد. آلرژی‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند هم می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. در نهایت، حتی اگر سینوزیت مزمن شما ناشی از باکتری باشد، اگر جراحی سینوس انجام داده باشید، شواهد نشان می‌دهد که عسل ممکن است بهتر از اسپری بینی نمکی عمل نکند.

از آنجایی که عفونت سینوس می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود و به راحتی با شرایط دیگر اشتباه گرفته می‌شود، باید با یک پزشک در مرکز پیشرفته سینوس و آلرژی مشورت کنید تا درمان مناسب شما را بیابید.

 

نحوه استفاده از عسل برای عفونت سینوسی

نحوه استفاده از عسل برای عفونت سینوسی

برای استفاده از روش درمان خانگی در درمان عفونت سینوسی با مشورت پزشک، به راحتی می‌توانید از ترکیباتی که در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم، استفاده کنید.

 

سیر و عسل برای عفونت سینوسی

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است و باکتری‌های عامل عفونت ویروسی را از بین می‌برد.

همچنین می توانید ۱ قاشق چای‌خوری عسل را با چهار حبه سیر ریز خرد شده و چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. از این مخلوط برای روی نان استفاده کنید.

 

لیمو و عسل برای عفونت سینوسی

لیمو منبعی از ویتامین C است که در  تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این، لیمو به عنوان یک عامل ضد میکروبی طبیعی عمل می‌کند. ترکیب لیمو و عسل برای عفونت سینوسی یک ترکیب موثر است.  شما می‌توانید به دو روش این ترکیب را تهیه کنید.

روش اول

روش دوم

همچنین می‌توانید ۳ حبه سیر آسیاب شده برای تسکین بیشتر به مخلوط اضافه کنید.

 

منابع:   daburhoney, advancedsinusandallergy

 

دیدگاهتان را بنویسید