بیزی بی | به نظر شما آیا مصرف عسل تاثیری در کاهش و یا تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر دارد؟ اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هستید، باید بگوییم که غذاهایی که در بشقاب خود می‌گذارید، می‌تواند تا حد زیادی بر روی علائم شما تأثیر بگذارد. در واقع، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت علائم سندرم روده تحریک پذیر است. بیماری که منجر به مشکلات گوارشی مانند درد معده، یبوست، گرفتگی عضلات و اسهال می‌شود. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی تاثیر مصرف عسل بر کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر پرداخته‌ایم.

 

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری شایع است که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد. این بیماری علائمی مانند گرفتگی معده، نفخ، اسهال و یبوست ایجاد می‌کند. این علائم مدام به مرور زمان می‌آیند و می‌روند و می‌توانند روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها در یک زمان ادامه داشته باشند. این بیماری در افراد معمولا یک مشکل مادام العمر است و معمولا افراد برای درمان آن از روش‌های مختلف خانگی چون مصرف عسل، دم نوش‌های مختلف گیاهی و … استفاده می‌کنند.

شایع ترین علائم IBS عبارتند از:

 

عسل چگونه بر سندرم روده تحریک پذیر تاثیر می‌گذارد؟

عسل چگونه بر سندرم روده تحریک پذیر تاثیر می‌گذارد؟

عسل اغلب به عنوان یک شیرین کننده طبیعی سالم با خواص دارویی قوی به دلیل توانایی آن در مبارزه با التهاب، جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کاهش استرس اکسیداتیو معرفی می‌شود. اگرچه هیچ تحقیق خاصی در مورد تاثیرعسل برسندرم روده تحریک پذیر (IBS) وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که این شیرین کننده طبیعی بر چندین جنبه از سلامت دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده که عسل با کشیدن آب مدفوع و اصلاح ترکیب باکتری‌های مفید در روده حیوانات، یبوست را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که عسل به عنوان یک ملین طبیعی، ممکن است به افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که علائمی مانند یبوست و نفخ را تجربه می‌کنند، کمک کند. با این حال حتی در این مود نیز تحقیقات انسانی صورت نگرفته است و نیاز به تحقیقات انسانی بر روی این موضوع است.

بیشتر بخوانید: نقش عسل در درمان رفلاکس اسید معده

تاثیر عسل مانوکا بر علائم سندرم روده تحریک پذیر

تحقیقات نشان می‌دهد که عسل مانوکا – که از شهد بوته مانوکا (Leptospermum scoparium)، گیاه بومی نیوزلند به دست می‌آید – ممکن است فواید بیشتری در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد. در واقع، این نوع عسل ممکن است دارای خواص ضد میکروبی قوی باشد و به طور بالقوه در برابر پاتوژن‌ها و باکتری‌های مضر در روده از شما محافظت کند.

با این حال، تحقیقات موجود اثرات عسل را بر عفونت‌های پوستی و نه عفونت‌های گوارشی، بررسی می‌کند. بنابراین این تأثیرات تنها نظری مطرح شده و نیاز به تحقیقات و آزمایش‌های انسانی است. همچنین براساس یک مطالعه قدیمی بر روی موش‌های مبتلا به کولیت اولسراتیو، تجویز عسل مانوکا در کنار داروهای ضد التهابی باعث کاهش التهاب روده می‌شود. با این حال، عسل مانوکا حاوی ترکیبی به نام متیل گلیوکسال است که در یک مطالعه حیوانی نشان داده شد که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند اسهال را ممکن است بدتر کند.

 

آیا عسل یک غذای FODMAP بالا است؟

آیا عسل یک غذای FODMAP بالا است؟

الیگو دی مونو ساکاریدها و پلی ال‌های قابل تخمیر (FODMAPs) گروهی از کربوهیدرات‌ها هستند که در روده شما جذب ضعیفی دارند و در عوض توسط باکتری‌های روده بزرگ تخمیر می‌شوند.

برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، خوردن برخی از غذاها با FODMAP بالا، ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و درد معده را بدتر کند. عسل سرشار از فروکتوز است، نوعی قند ساده که به عنوان FODMAP طبقه بندی می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، حتی در مصرف عسل طبیعی نیز باید کاملا محتاط عمل کنند.

 

تحقیقات در مورد تاثیرعسل در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر

تحقیقات در مورد تاثیرعسل در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر

به دلیل کمبود تحقیقات، تاثیرات مثبت و یا منفی عسل برای ایجاد یا تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر ثابت نشده است. عسل طبیعی در حالی که ممکن است اثرات مثبتی بر هضم داشته باشد، همچنین ماده غذایی با FODMAP های بالا در نظر گرفته می‌شود.

اینکه آیا عسل به عنوان یک دارو به تسکین علائم IBS کمک می‌کند به عوامل متعددی از جمله نوع عسل، مقدار مصرف و علائم خاصی که تجربه می‌کنید، بستگی دارد. علاوه بر این، در حالی که برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ممکن است مشکلی در تحمل عسل نداشته باشند، برخی دیگر ممکن است نسبت به اثرات غذاهای سرشار از فروکتوز حساس‌تر باشند.

امتحان کردن یک رژیم غذایی کم FODMAP ممکن است به تعیین اینکه آیا عسل باعث ایجاد علائم IBS می شود، کمک کند. این کار شامل حذف تمام غذاها با FODMAP بالا، از جمله عسل، و سپس وارد کردن آهسته آهسته آنها به رژیم غذایی است. با این حال معمولا افرادی که از رژیم غذایی کم FODMAP پیروی می‌کنند، اغلب مصرف عسل خود را در کنار سایر غذاهای سرشار از فروکتوز مانند هلو، گلابی، سیب و گیلاس محدود می‌کنند. افراد مبتلا به IBS ممکن است سطوح مختلفی از حساسیت به غذاهای مختلف داشته باشند. در حالی که برخی از مردم ممکن است متوجه شوند که عسل باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود، برخی دیگر ممکن است مشکلی در تحمل عسل یا سایر غذاهای با فروکتوز بالا نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که بهتر است با عسل طبیعی مصرف نشوند

سخن پایانی

تحقیقات محدودی در مورد چگونگی تأثیر عسل، از جمله انواع خاصی مانند عسل مانوکا، بر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وجود دارد. با این حال، عسل سرشار از فروکتوز است که ممکن است مشکلات گوارشی مانند گاز، اسهال و نفخ را در برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بدتر کند. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی حذفی مانند رژیم کم FODMAP ممکن است به شما کمک کند در صورت داشتن IBS تصمیم بگیرید که آیا از مصرف عسل اجتناب کنید یا خیر.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید