بیزی بی | آیا تا به حال نام عسل گندم سیاه به گوشتان خورده است؟ عسل گندم سیاه یک عسل تیره رنگ است که از شهد گل‌های گندم سیاه تهیه می‌شود. این نوع عسل با وجود شیرینی کم، خواص و فواید زیادی دارد. در این مقاله از بیزی بی، به بررسی خواص و فواید عسل گندم سیاه و نحوه مصرف آن پرداخته‌ایم.

 

عسل گندم سیاه چیست؟

عسل گندم سیاه چیست؟

عسل گندم سیاه یک عسل بسیار مغذی است که توسط زنبورهای عسلی تهیه می‌شود که شهد گل‌های گندم سیاه را جمع آوری می‌کنند. گندم سیاه دارای‌گل های ریز است.  گل‌های ریز دردسر زیادی برای زنبورهای عسل دارند.  زنبورهایی که عسل گندم سیاه را تولید می‌کنند، باید برای جمع آوری شهد کافی تلاش زیادی کنند.

گندم سیاه اغلب به عنوان جایگزین آرد استفاده می‌شود. اما برخلاف گندم، گندم سیاه علف مانند نیست. در واقع نوعی میوه شبیه ریواس تولید می‌کند. عسل گندم سیاه به شیرینی عسل سنتی نیست. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌های خاصی است. بنابراین ممکن است برای شما بهتر و پرخاصیت‌تر از سایر انواع شیرین‌تر عسل باشد. گندم سیاه سرشار از ویتامین ها است و یک غذای بسیار سالم به حساب می‌آید. بنابراین منطقی است که عسل تهیه شده از گندم سیاه نیز برای بدن شما مفید باشد.

رنگ عسل گندم سیاه از بنفش تیره تا سیاه متغیر است. به طور کلی، اینطور به نظر می‌رسد که عسل معمولی و کهربایی شما با رنگ قرمز کمی مخلوط شده باشد. گل های گندم سیاه اغلب تیره رنگ هستند که منجر به رنگ غنی عسل گندم سیاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: عسل شبدر چیست؛ خواص و فواید و موارد استفاده از آن

خواص و فواید عسل گندم سیاه

خواص و فواید عسل گندم سیاه

خواص و فواید اولیه عسل گندم سیاه این است که باعث سلامت بدن می‌شود. این نوع عسل از عملکرد سیستم ایمنی در بدن حمایت می‌کند و آنتی اکسیدان ها را تقویت می‌کند. مصرف عسل گندم سیاه برای تسکین گلودرد و سرفه عالی است.

برخی افراد حتی از این نوع عسل به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند. همچنین مشخص شده است که عسل گندم سیاه به پایین نگه داشتن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

 

آنچه تحقیقات در مورد عسل گندم سیاه می گویند

آنچه تحقیقات در مورد عسل گندم سیاه می گویند

تحقیقات و مطالعات فراوانی در مورد خواص و فواید عسل گندم سیاه صورت گرفته است. بر اساس بسیاری از مطالعات، عسل گندم سیاه خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره کرده‌ایم:

تقویت آنتی اکسیدان ها: یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن عسل گندم سیاه در مخلوطی از چای سیاه به طور قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می‌دهد. مطالعه دیگری عسل گندم سیاه را در رتبه بندی عسل‌های موجود در بازار، دارای وضعیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی قرار داده است.

مراقبت از زخم: استفاده از عسل روی زخم ها مفید است. زیرا عسل در واقع رطوبت را از زخم خارج می‌کند و به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. از آنجایی که عسل قند زیادی دارد و سطح PH پایینی دارد، همچنین می‌تواند از رشد باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها در زخم جلوگیری کند.

مراقبت از پوست: تحقیقات بیشتری در مورد فواید خاص استفاده از عسل برای مراقبت از پوست مورد نیاز است. اما به طور کلی، عسل گندم سیاه به محافظت از پوست شما کمک می‌کند و آن را صاف و لطیف نگه می‌دارد.

بهتر است برای محافظت از پوست و موی خود به دنبال محصولات مراقبت از پوست و موی مبتنی بر عسل باشید. شما می‌توانید خودتان به راحتی و  با مخلوط کردن روغن نارگیل و عسل گندم سیاه در همزن برقی، مرطوب کننده مناسب پوست خود را بسازید. این مخلوط باید آنقدر هم زده شود تا شبیه خامه فرم گرفته شود. پس از آن به راحتی می‌توانید از مخلوط تهیه شده برای پوست و موی خود استفاده کنید.

توقف جهش DNA : حتی مشخص شده است که برخی از انواع عسل از جمله عسل گندم سیاه  به معکوس کردن اثر برخی از جهش های DNA ( باعث بیماری و سرطان می‌شود) کمک می‌کند.

کاهش کلسترول: عسل گندم سیاه به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند به سلامت قلب و حتی کاهش فشار خون بالا کمک کند.

تسکین دهنده سرفه: بر اساس مطالعه یک منبع معتبر، به طور خاص استفاده از عسل گندم سیاه به عنوان درمانی برای سرفه‌های شبانه در کودکان به دلیل عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی بسیار تاثیرگذار بوده است. این مطالعه نشان داده که عسل گندم سیاه نسبت به داروهای سرفه بدون نسخه موثرتر است.

بیشتر بخوانید: آیا عسل می تواند در بهبود زخم کلوئید تاثیرگذار باشد؟

نحوه استفاده از عسل گندم سیاه

نحوه استفاده از عسل گندم سیاه

نحوه استفاده از عسل گندم سیاه به آنچه می‌خواهید درمان کنید بستگی دارد. برای زخم ها، می‌توانید عسل خام را مستقیما روی زخم بمالید و آن را با یک باند تمیز بپوشانید. به عنوان یک مکمل سلامت عمومی بدن هم شما می‌توانید عسل را به صورت خام با غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود مخلوط کنید.

عسل گندم سیاه همچنین یک شیرین کننده طبیعی عالی برای هر یک از وعده‌های غذایی یا دسرهای شماست. البته شیرینی این نوع عسل تا حدودی کمتر از دیگر انواع عسل طبیعی است. شما می‌توانید عسل گندم سیاه را با بلغور، جو دوسر، پنکیک، وافل، اسموتی یا محصولات پخته شده مخلوط کنید و آن‌ها را به یک دسر خوشمه شیرین تبدیل کنید.

همچنین برای تسکین گلودرد و سرماخوردگی، می‌توانید عسل را به تنهایی قورت دهید یا آن را با یک چای گیاهی گرم مخلوط کنید. برای درمان یک کودک مبتلا به سرماخوردگی، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا یک دوز عسل را در مقادیر زیر توصیه می‌کند:

توجه داشته باشید که عسل گندم سیاه، مانند هر عسل دیگر، نباید به نوزادان زیر ۱ سال داده شود. عسل حاوی باکتری‌های خاصی است که ممکن است برای نوزادان مضر باشد.

 

سخن پایانی

عسل گندم سیاه خواص و فواید بسیاری برای بدن دارد. شما می‌توانید از عسل گندم سیاه برای درمان زخم، تسکین گلودرد و یا حتی سلامت پوست و مو استفاده کنید. همچنین این نوع عسل یک شیرین‌کننده خوشمزه برای تهیه انواع دسرهای شیرین محسوب می‌شود. فقط توجه داشته باشین که مصرف بیش اندازه آن نیز می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد.

منبع:   healthline

 

دیدگاهتان را بنویسید