بیزی بی | مخلوط عسل و شیر یک ترکیب کلاسیک است که اغلب در نوشیدنی‌ها و دسرها به طور یکسان استفاده می‌شود. شیر و عسل طعمی غنی به دستور العمل‌های غذایی می‌دهند. به علاوه، از این دو ماده به دلیل خواص دارویی اغلب به عنوان یک روش طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. دراین مقاله از بیزی بی به بررسی فواید و مضرات ترکیب عسل و شیر پرداخته‌ایم.

 

تاثیر ترکیب عسل و شیر بر بهبود کیفیت خواب

تاثیر ترکیب عسل و شیر بر بهبود کیفیت خواب

ترکیب عسل و شیر خواص و فواید بالقوه زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ترکیب تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت خواب دارد. بسیاری از مردم درست قبل از خواب یک لیوان شیر گرم با عسل می‌نوشند. این کار به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته است.

اخیرا یک مطالعه بر روی ۶۸ نفر که به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، صورت گرفت. تحقیقات نشان داد که نوشیدن مخلوط عسل و شیر دو بار در روز به مدت ۳ روز کیفیت کلی خواب این افراد را بهبود بخشید. در میان تحقیقات مختلفی که صورت گرفته، نتایج متفاوتی حاصل شده است. بر اساس برخی تحقیقات مصرف جداگانه شیر و عسل هم می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

همچنین در یک مطالعه نشان داده شده که مصرف ۱۰ گرم یا حدود یک دوم قاشق غذاخوری عسل، ۳۰ دقیقه قبل از خواب باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش سرفه شبانه در ۳۰۰ کودک مبتلا به عفونت های تنفسی شده است. مطالعه دیگری بر روی ۴۲۱ سالمند نشان داده که کسانی که به طور منظم شیر یا فرآورده‌های شیری مصرف می‌کنند، کمتر دچار مشکل در خوابیدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به بهترین ترکیب های خوراکی با عسل

خواص ضد پیری عسل و شیر

مطالعات نشان می‌دهد که هم شیر و هم عسل داری خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ویژه‌ای هستند که ممکن است هر یک از آن‌ها را به یک عامل ضد پیری موثر تبدیل کند. از گذشته در فرهنگ‌های باستانی مانند مصر و یونان و هند اعتقاد بر این بوده است که ترکیب عسل و شیر بر کل بدن تاثیر می‌گذارد. این ترکیب باعث افزایش انرژی بدن و جوانی پوست می‌شود. از همین رو به آن اکسیر زندگی نیز گفته می‌شد.

حتما تا به حال در مورد خواص و فواید ماسک صورت عسل و شیر شنیده‌اید. هم شیر و هم عسل مرطوب کننده‌های عالی هستند و باعث آبرسانی به پوست می‌شوند. همچنین عسل یک ضدباکتری قوی است که به از بین بردن آکنه و جوش‌های صورت و پوست کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خاصیت موم زنبور عسل برای پوست

استحکام استخوان با مصرف مخلوط عسل و شیر

استحکام استخوان با مصرف مخلوط عسل و شیر

شیر منبع عالی کلسیم است. یک ماده مغذی مهم که نقش کلیدی در سلامت استخوان ایفا می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن شیر می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد. همچنین ممکن است با کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی مرتبط باشد. ترکیب عسل و شیر می‌تواند فواید استخوان‌سازی را بیشتر افزایش دهد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و از بدن در مقابل آسیب‌های استخوانی محافظت کند. همچنین مصرف مکمل با عسل می‌تواند برخی از اثرات منفی مرتبط با ورزش را کاهش دهد.

 

تاثیر ترکیب عسل و شیر در سلامت قلب

عسل و شیر هر کدام خواص و فواید بالقوه‌ای برای سلامت قلب دارند. به طور خاص، ثابت شده است که شیر، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. این کار می تواند به پاکسازی پلاک از شریان‌ها برای محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. با این حال، این موضوع فقط در مورد شیر کامل صادق است و نه شیر بدون چربی.

شیر کامل همچنین سرشار از پتاسیم است. یک ماده مغذی ضروری که می‌تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. در همین حال، مطالعات نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سطوح تری گلیسیرید، کلسترول تام، و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.همه این‌ها عوامل خطرزا برای بیماری قلبی هستند که با مصرف متناسب و متعادل عسل کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند. مصرف ترکیب عسل و شیر می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. این موضوع در مقابله با ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

 

مضرات و معایب مصرف ترکیب عسل و شیر

مضرات و معایب مصرف ترکیب عسل و شیر

اگرچه عسل و شیر ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند، اما مضراتی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. در ابتدا باید بگوییم که اگر به طور کلی با مصرف لاکتوز مشکل دارید یا از رژیم غذایی بدون لبنیات پیروی می‌کنید، یا اگر به شیر حساسیت دارید، مصرف شیر گاو ممکن است برای شما مناسب نباشد. مصرف لبنیات همچنین می‌تواند با خطر بیشتر شدن برخی از بیماری‌های پوستی، از جمله آکنه، روزاسه و اگزما مرتبط باشد.

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که اگرچه عسل دارای فواید و خواص زیادی برای سلامتی بدن است، اما میزان قند و کالری نسبتا بالایی دارد. مصرف مقادیر زیاد قند اضافه شده به شیر می‌تواند منجر به افزایش وزن، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات کبدی شود. عسل همچنین برای کودکان زیر ۱۲ ماه مناسب نیست. زیرا حاوی باکتری‌هایی است که می‌تواند در ایجاد بوتولیسم نوزاد که یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی است، نقش داشته باشد.

علاوه بر این، گرم کردن عسل در دمای بالا می‌تواند احتمال تشکیل هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) را افزایش دهد. ترکیبی که می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر سلامتی در صورت مصرف در مقادیر زیاد داشته باشد. بنابراین، بهتر است میزان مصرف مخلوط عسل و شیر خود را تعدیل کنید. همچنین از گرم کردن آن در دمای بالا اجتناب کنید تا فواید بالقوه آن برای سلامتی به حداکثر برسد.

بیشتر بخوانید: مسمومیت یا بوتولیسم با عسل چیست؟

سخن پایانی

عسل و شیر

عسل و شیر دو ماده مقوی هستند که خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. این دو ماده غذایی ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشند. همچنین استحکام استخوان‌ها را افزایش دهند و سلامت قلب را ارتقا دهند. با این حال، این غذاها ممکن است اثرات نامطلوبی نیز داشته باشند و برای همه مناسب نباشند. بنابراین، بهتر است میزان مصرف خود را تعدیل کنید و از این ترکیب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل لذت ببرید.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید