بیزی بی | مصرف موضعی عسل می‌تواند التهاب و سوزش چشم را کاهش دهد. مصرف عسل طبیعی همچنین باکتری های مضری را که باعث عفونت چشم می‌شوند، از بین می‌برد. عسل یک شیرین کننده طبیعی و جایگزین قند است که به طور کلی خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ماده طبیعی خاصیت ضد میکروبی، التیام بخش و تسکین دهنده دارد. از این رو در سراسر جهان از آن به عنوان یک ماده درمانی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله از بیزی بی نگاهی به خواص و فواید عسل برای چشم و نحوه استفاده از آن انداخته‌ایم.

 

فواید استفاده از عسل برای چشم

فواید استفاده از عسل برای چشم

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عسل همراه با توانایی تسکین دهنده آن، این ماده طبیعی را به یک ماده درمانی شگفت انگیز و موثر برای بیماری‌های چشم تبدیل کرده است. در شیوه درمان خانگی برای از بین بردن بیماری‌های چشمی، عسل مخصوص، مانند عسل محلی یا عسل مانوکا را با قطره‌های نمکی مخلوط و استریل می‌کنند. سپس از ترکیب به دست آمده به صورت موضعی بر روی چشم یا پوست استفاده می‌شود.

 

تاثیر عسل طبیعی بر روی کراتوکنژنکتیویت یا التهاب و خشکی چشم

کراتوکنژنکتیویت چشم که به معنی التهاب همزمان قرنیه و خشکی چشم است، با عسل طبیعی التیام می‌یابد. بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی ۶۰ شرکت کننده، اشک مصنوعی حاوی عسل، یک درمان موثر برای التهاب قرنیه و خشکی چشم است. این بیماری مزمن معمولا در افراد با شروع آلرژی‌های فصلی ظاهر می‌شود. اشک مصنوعی معمولا از جمله داروهایی است که شما می‌توانید بدون نسخه آن را از داروخانه‌ها به سادگی تهیه کنید. برخی از انواع آن شامل ترکیباتی از عسل مانوکا و آب مقطر است.

 

تاثیر عسل بر زخم قرنیه

زخم های قرنیه زخم‌هایی هستند که در سطح لایه بیرونی چشم شما ایجاد می‌شوند. عسل می‌تواند با عفونت‌هایی که باعث ایجاد این نوع زخم می‌شوند، مبارزه کند. عسل طبیعی در عین حال به پروسه بهبود زخم‌ها نیز سرعت می‌بخشد. خواص ترمیم زخم عسل و همچنین اثراث ضد میکروبی آن، این محصول طبیعی را به یک ماده منحصر به فرد برای درمان این نوع زخم‌ها تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خاصیت موم زنبور عسل برای پوست

درمان بلفاریت چشم با عسل

بلفاریت چشم باعث تورم و سوزش در اطراف خط مژه شما می‌شود. بر اساس یک مطالعه معتبر بر روی ۶ خرگوش مبتلا به بلفاریت، عسل مانوکا نقش درمانی پررنگی در بهبود این بیماری چشمی دارد. اگرچه هنوز آزمایش‌های انسانی در این زمینه صورت نگرفته است، اما به نظر می‌رسد عسل مانوکا نقش مهمی در درمان تورم چشم دارد. این در حالی است که عسل تجاری تاثیر چشمگیری بر این بیماری ندارد.

 

درمان خشکی چشم با عسل

درمان خشکی چشم با عسل

خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی چشمان شما به اندازه کافی، اشک تولید نمی‌کنند. درمان خشکی چشم مزمن، معمولا اشک مصنوعی است؛ با این حال روش درمانی کاملی برای آن وجود ندارد. اشک مصنوعی با عسل مانوکا و یا ژل چشم ترکیبی با عسل مانوکا می‌تواند یک درمان موثر برای خشکی چشم باشد. این ترکیب بر روی ۱۱۴ نفر مبتلا به این بیماری مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از عسل باعث درمان قرمزی و ناراحتی در افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم شد.

 

عسل چین و چروک اطراف چشم را کاهش می‌دهد

عسل برای پوست و زیبایی کاربردهای زیادی دارد. عسل می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کرده و نرمی خاصی به آن بدهد. همچنین این ماده در کاهش علایم پیری بسیار تاثیرگذار است. بیشتر مواد شیمیایی و حتی برخی از مواد طبیعی ضدپیری برای استفاده از ناحیه زیر و اطراف چشم شما، بی خطر نیستند. به جای آن شما می‌توانید عسل را با نمک، آب، روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و برای سفت شدن پوست اطراف چشم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: رفع تیرگی زیر چشم با عسل

تاثیر عسل در بهبود بیماری چشم صورتی

بیماری چشم صورتی، التهاب یا عفونت غشای شفاف پوشاننده قسمت سفید کره چشم است. این بیماری باعث قرمزی یا صورتی شدن سفیده چشم می‌شود. چشم صورتی معمولا به دلیل عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی و یا حتی واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. این بیماری در نوزادان بسیار شایع است. خواص ضد میکروبی عسل می‌تواند با عفونت باکتریایی چشم مبارزه کند. در عین حال مانع از گسترش این عفونت و قرمزی چشم بشود. در یک مطالعه قدیمی که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت، اثرات ضد میکروبی عسل در برابر انواع مختلف باکتری‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده‌ها نشان داد که عسل تاثیر چشمگیری در برابر باکتری‌های بیماری چشم صورتی دارد.

 

یک باور قدیمی در مورد عسل و تغییر رنگ چشم!

ملانین رنگ‌دانه‌ای است که رنگ چشم شما را تعیین می‌کند. هرچه ملانین بیشتری در چشمان خود داشته باشید، رنگ چشم شما تیره‌تر به نظر می‌رسد. برخی افراد بر این باورند که استفاده از مخلوط عسل و آب می‌تواند به مرور زمان رنگ چشم شما را تغییر دهد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این شیوه درمان خانگی موثر است. بعید به نظر می‌رسد که عسل بیشتر از لایه‌های بیرونی قرنیه چشمان شما نفوذ کند. در این لایه‌ها نیز هیچ رنگ‌دانه‌ای وجود ندارد.

 

عوارض جانبی مصرف عسل برای چشم

عوارض جانبی مصرف عسل برای چشم

عسل خام نباید مستقیما در چشم شما قرار گیرد. شما به راحتی می‌توانید قطره چشم عسل مانوکا را از داروخانه‌ها تهیه کنید. در عین حال خودتان نیز می‌توانید قطره استریل شده از عسل برای چشم بسازید. می‌توانید عسل حل شده را با اشک مصنوعی، محلول نمکی یا آب استریل شده، مخلوط کنید و ترکیب مورد نظر خود را بسازید. برای شروع یک فنجان آب جوشیده شده را با ۵ قاشق چایخوری عسل ترکیب کرده و خوب هم بزنید. بگذارید این ترکیب کاملا خنک شود. شما می‌توانید از این محلول به عنوان یک شست‌وشو دهنده چشم یا قطره استریل شده برای استعمال مستقیم در چشم استفاده کنید.

در استفاده از عسل برای چشم تا جایی که می‌توانید مراقب باشید. بهتر است پیش از استفاده از عسل به عنوان درمان برای هر بیماری چشمی، با پزشک متخصص مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که ما چیزهای زیادی در مورد کاربردهای بالقوه عسل برای بیماری‌های چشمی می‌دانیم. اما در عین حال، در مورد عوارض جانبی احتمالی اطلاعات زیادی نداریم. فقط به این دلیل که چیزی تماما طبیعی است، استفاده بدون آگاهی از آن نمی‌تواند ایده خوبی باشد.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید