یکی از ترکیب های معجزه آسا برای رفع تشنگی و افزایش رطوبت بدن ماءالشعیر طبی است. این ماده غذایی در طب سنتی به عنوان یک داروی مؤثر شناخته می شود و با مصرف ماءالشعیر طبی علاوه بر رفع عطش، خلط صفرا در بدن کاهش می یابد، از اینرو برای افرادی که دچار غلبه صفرا شده اند، بسیار مفید است. اگر می خواهید بدانید که دچار غلبه صفرا هستید یا خیر، در ادامه مقاله به علائم و نشانه های بروز این عارضه می پردازیم و نحوه تهیه ماءالشعیر طبی را توضیح می دهیم.

غلبه صفرا چیست و چه علائمی دارد؟

غلبه صفرا به معنای افزایش خلط صفرا بیش از حد تعادل در بدن است. این عارضه معمولا در فصول گرم سال اتفاق می افتد و علائم آن عبارتند از:

عطش شدید و احساس گر گرفتگی

احساس خشکی دهان و مزه تلخی

افزایش ضربان قلب و طپش قلب

احساس بی اشتهایی

تحمل نداشتن گرما

پرخاشگری و عصبی شدن

خستگی مفرط

تغییر رنگ ادرار و عرق بدن به رنگ زرد

دفع ادرار با سوزش  

داشتن حالت تهوع در برخی مواقع

رنگ پوست و سفیری چشم به رنگ زرد تمایل پیدا می کند

رفع عطش با ماءالشعیر

مزاج و غلبه مزاج بطور دقیق توسط پزشک طب سنتی قابل تشخیص است اما بطور کلی غلبه صفرا در اقلیم گرم و خشک و یا در بین جوانان ۳۰ الی ۴۰ سال که مزاج به سمت گرمی و خشکی تمایل دارد بیشتر اتفاق می افتد.

درمان غلبه صفرا از طریق ماءالشعیر طبی انجام می شود.   

طبع ماءالشعیر طبع سرد و تر هست و مصرف آن در فصول گرم سال که تشنگی و عطش افراد بیشتر است توصیه می شود، این ماده غذایی رطوبت بدن را حفظ کرده و باعث می شود فرد بدای مدت زمان بیشتری احساس تشنگی نکند، از اینرو برای روزه داران در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است.

 برای تهیه ماءالشعیر طبی تنها به جوی دوسر نیاز داریم، در ادامه مقاله روش تهیه و نحوه مصرف برای افراد با مزاج های مختلف را توضیح خواهیم داد.

ماءالشعیر طبی

          

روش تهیه ماءالشعیر طبی

ابتدا ۱۴ پیمانه آب را داخل قابلمه ریخته، می گذاریم تا به جوش بیاید. سپس یک پیمانه جوی دوسر را اضافه می کنیم و می گذاریم حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه به آرامی بجوشد تا جوها باز شوند یا به اصطلاح بشکفند.

در مرحله بعد ترکیب بدست آمده را از صافی عبور می دهیم. در طب سنتی به آب این ترکیب، ماءالشعیر طبی و به باقیمانده آن کشک الشعیر می گویند. 

توجه کنید که اگر جوی دوسر شما مرغوب باشد رنگ ماءالشعیر طبی به رنگ گلبهی و صورتی در می آید.

دانه های جو برای تهیه ماءالشعیر

روش نگهداری و نحوه مصرف ماءالشعیر طبی

ماءالشعیر طبی چون فاسدشدنی است حتما باید در یخچال نگهداری شود. این ترکیب را ۳ بار در روز (هر بار به فاصله ۲ ساعت از غذای اصلی) به مدت ۳ الی ۵ روز متوالی استفاده کنید. مقدار مصرف در هر نوبت به اندازه یک فنجان است.

نحوه نگهداری ماءالشعیر طبی

افرادی که دارای مزاج صفراوی (گرم و خشک) هستند می توانند بلافاصله بعد از خارج کردن از یخچال، ماءالشعیر طبی را میل کنند. به افرادی که دارای طبع سرد هستند توصیه می شود که ابتدا ترکیب را گرم کنند تا ولرم شود و برای متعادل شدن طبع ماءالشعیر طبی، یک قاشق عسل طبیعی به آن اضافه نمایند.

برای خرید عسل های طبیعی و ارگانیک ما کلیک کنید

توصیه می کنیم به همراه ماءالشعیر طبی از عسل آویشن ارگانیک بیزی بی استفاده کنید چون این عسل با داشتن ساکارز زیر ۲ درصد برای افراد دیابتی مناسب است.

        

 

مراجع

کتاب مخزن الادویه تالیف محمد حسین عقیلی خراسانی شیرازی

کتاب مروری بر کلیات طب سنتی ایران نوشته دکتر محسن ناصری

 

برای اطلاع سریعتر از تخفیف ها و محصولات جدید ما صفحه اینستاگرام عسل بیزی بی را دنبال کنید.

اینستاگرام عسل بیزی بی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید