بیزی بی | معمولا وقتی پای سلامت روان به میان می‌آید، کمتر کسی نام عسل به ذهنش خطور می‌کند. به طور کلی در زندگی روزمره وقتی صحبت از چیزهای دیگری چون: گلودرد، کاهش وزن یا حتی سوختگی به میان می‌آید، در مورد مصرف عسل صحبت می‎شود. اما در مورد بحث بهداشت روانی کمتر به مصفرف عسل پرداخته می‌شود. در این مقاله از بیزی بی، سعی کرده‌ایم تا ارتباط بین سلامت روان و عسل را بررسی کنیم.

 

سلامت روان یا بهداشت روانی چیست؟

سلامت روان یا بهداشت روانی چیست؟

به بیان ساده، سلامت روان یک حالت مداوم شادی و رفاه تعریف می‌شود که در آن فرد قادر است با استرس‌های عادی زندگی کنار بیاید. فرد به راحتی کار می‎کند و توانایی‌های خود را درک می‌کند. با این حال گاهی افراد به دلایل متعددی دچار مشکل در بهداشت روانی می‌شوند. مصرف عسل طبیعی از جمله راهکارهای مقابله با چنین مشکلاتی است. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: زنبور درمانی چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

تاثیر عسل بر سلامت روان

تاثیر عسل بر سلامت روان

عسل حاوی آنتی اکسیدانی به نام پینوسمبرین است که نه تنها به عملکرد کلی مغز کمک می‌کند، بلکه نقش اساسی در القای اثرات محافظت کننده عصبی در ذهن دارد. به عبارت دیگر فلاونوئید آنتی اکسیدان پینوسمبرین دارای خواص خاصی است که اساسا از مغز و سلول‌های عصبی در برابر آسیب محافظت می‌کند.

این موضوع به‌نوبه‌خود احتمال اختلالات روانی مانند: سکته مغزی، اضطراب، افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات مرتبط با سلامت روان و عسل نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان همچنین حاوی خواص ضد التهابی است که التهاب عصبی در مغز را هدف قرار می‌دهد. التهاب عصبی در مغز یکی از دلایل اصلی زوال عقل در افراد است. همه ما می‌دانیم که سلامت روان یا بهداشت روانی یک اصطلاح کلی است. بنابراین شاید با درک خواص و فواید عسل برای اجزای مختلف سلامت روان بتوان ارتباط بین بهداشت روانی و عسل را کمی عمیق‌تر درک کرد.

 

ارتباط بین بی‌خوابی، سلامت روان و عسل

وقتی در مورد فواید عسل برای سلامت روان بحث می‌کنیم، یکی از نکاتی که به‌آن برمی‌خوریم، بحث بی‌خوابی است. عسل در درمان بی‌خوابی نقش مهمی دارد. بی‌خوابی ارتباط نزدیکی با افسردگی دارد و اغلب به‌عنوان یکی از اولین علایم افسردگی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این چرخه خواب ناسالم می‌تواند باعث افسردگی و اضطراب در افرادی شود که مستعد ابتلا به آن هستند. در حال حاضر عسل به‌عنوان تریپتوفان قوی شناخته شده است. این ماده غذایی نقش کلیدی در آرامش بدن دارد.

زمانی که افراد برای سلامت روان عسل مصرف می‌کنند، این ماده غذایی مستقیما به مغز می‌رسد. پس از آن مغز، تریپتوفان را به هورمونی به نام سروتونین تبدیل می‌کند که به نوبه خود تاثیر مثبتی بر خلق و خو، خواب و اشتها دارد. این همه ماجرا نیست. سروتونینی که از مغز آزاد می‌شود، بیشتر آن به غده سنوبری می‌رسد و آن را به ملاتونین تبدیل می‌کند. ملاتونین ماده غذایی است که به عنوان یک درمان برای اختلالات خوابی شناخته می‌شود. به طور خلاصه اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، عسل را برای بهبود سلامت روان خود امتحان کنید.

 

ارتباط حافظه، سلامت روان و مصرف عسل طبیعی

نیازی به گفتن نیست که عسل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که آسیب سلولی را کاهش داده و از مغز محافظت می‌کند. مصرف عسل برای سلامت روان به‌دلیل خواص ضد افسردگی که باعث بهبود وضعیت اکسیداتیو مغز و تقویت حافظه می‌شود، توصیه می‌شود. علاوه بر این یک واقعیت کمتر شناخته شده وجود دارد. عسل در واقع به بدن در جذب کلسیم نیز کمک می‌کند. این موضوع به خودی خود، نقش مهمی در ارتقا و بهبود سلامت و عملکرد مغز دارد. بنابراین برای بهبود عملکرد حافظه، اغلب مصرف عسل برای افسردگی دو بار در روز توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید عسل در کاهش اضطراب به همراه ۵ روش استفاده از آن

درمان اضطراب و استرس به‌عنوان زیرمجموعه سلامت روان با عسل

عسل بدن را آرام می‌کند. در عین حال در آرامش ذهن نیز تاثیرگذار است. بر اساس مطالعات اخیر در مورد سلامت روان و افسردگی، عسل حاوی خواص ضد اضطراب نیز هست. این خواص در کاهش اضطراب و تسکین استرس مفید هستند. این خواص اساسا از سلامت سیستم عصبی مرکزی محافظت می‌کند. همچنین اثر تحریک کننده‌ای روی مغز دارند که به نوبه خود در کاهش اضطراب تاثیرگذار است. خوردن شکر به طور منظم معمولا باعث تشدید اضطراب، خستگی، عصبی بودن و مه مغزی می‌‎شود. بنابراین مصرف عسل به عنوان جایگزین شکر در حد متناسب می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

چگونه سلامت روده با مصرف عسل بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد!

چگونه سلامت روده با مصرف عسل بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد!

اگرچه تعجب آور است اما همان‌طور که بین سلامت روان و عسل ارتباط وجود دارد، در واقع بین سلامت گوارش و سلامت روان نیز ارتباط وجود دارد. یک مغز مشکل‌دار به طور کلی سیگنال‌های متفاوتی را به روده می‌فرستد. به همین دلیل بسیاری از افرادی که در زندگی خود دچار استرس هستند، اغلب متوجه تغییر در عادات غذایی و سرعت متابولیسم خود می‌شوند. در ادامه روده ناراحت نیز سیگنال‌هایی را که به مغز می‌فرستد، منجر به استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که مصرف عسل برای سلامت روان چگونه برای معده مفید است؟ عسل اساسا حاوی فیبر پروبیوتیک است. این فیبر باعث رشد باکتری‌های خوب در معده می‌شود. در نتیجه سیستم گوارشی به خوبی عمل می‌کند. علاوه بر این عسل همچنین حاوی آنزیم‌های خاصی است که به‌عنوان کاتالیزور در فرایند حذف عمل می‌کند. در نتیجه به تجزیه کربوهیدرات‌ها و قند کمک می‌کند. کربوهیدارت و قند بیش از حد بر سلامت روده تاثیر منفی می‌گذارند.

 

سخن پایانی

در حالی که اکثر مطالعات و مقالات ارتباط بین تاثیر مصرف عسل طبیعی بر سلامت روان را تایید می‌کنند، شما همچنان برای مصرف عسل باید با پزشک صحبت کنید. به طور کلی عسل هیچ عارضه جانبی ندارد. اما میزان مصرف آن برای افراد مختلف متفاوت است.

 منبع: eiwahoney

 

دیدگاهتان را بنویسید