بیزی بی | حتما تا به حال در مورد خواص و فواید ترکیب چای سبز و عسل شنیده‌اید. چای سبز یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. نوشیدن چای سبز با کاهش خطر مرگ ناشی از بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط است. این چای اغلب با عسل سرو می‌شود تا تلخی آن کم شده و به یک نوشیدنی داغ لذت بخش تبدیل شود. این در حالیست که عسل هم مزایای زیادی از جمله خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. در این مقاله از بیزی بی به بررسی خواص و فواید ترکیب چای سبز و عسل پرداخته‌ایم.

 

ارزش غذایی چای سبز

ارزش غذایی چای سبز

 

قبل از پرداختن به فواید ترکیب جذاب چای سبز و عسل، بهتر است نگاهی کوتاه به ارزش غذایی چای سبز بیاندازیم. چای سبز، نوشیدنی‌ است که کالری ندارد. اما سرشار از مواد مغذی مانند پلی فنول‌ها و مواد معدنی است. شما می‌توانید چای سبز را به دو صورت کافئین دار و بدون کافئین مصرف کنید. واکنش افراد به کافئین متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف متوسط کافئین ممکن است فوایدی مانند افزایش تمرکز داشته باشد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

چای سبز و ماچا – گونه‌ای از چای تهیه شده از همان برگ‌ها – سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات هستند.  این ترکیبات خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهند.

 

تاثیر ال-تینین (L-theanine) در چای سبز

نوشیدن چای سبز همچنین به دلیل دارا بودن ال-تینین (L-theanine) ممکن است استرس را کاهش دهد. تحقیقاتی بر روی L-theanine، ترکیبی که در چای سبز و سایر غذاهای گیاهی یافت می‌شود صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر مبارزه با استرس، چای سبز کم کافئین، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

 

ارزش غذایی عسل

ارزش غذایی عسل

 

عسل شیرین‌کننده طبیعی است که در طول تاریخ در بسیاری از فرهنگ‌ها از آن به عنوان یک ماده درمانی هم استفاده شده است. ترکیب عسل با چای سبز و سایر دمنوش‌ها یک ترکیب رایج و ایده‌آل است. عسل عمدتاً از کربوهیدرات‌ها تشکیل شده است. ۱ قاشق چایخوری عسل، حدود ۶ گرم قند و ۲۱ کالری دارد.

به طور سنتی، از عسل برای درمان هر چیزی از عفونت گلو و آسم گرفته تا اگزما، استفاده می‌شود. امروزه عسل – به ویژه عسل خام – به دلیل آنتی اکسیدان هایش مورد توجه زیادی قرار دارد.

 

فواید ترکیب چای سبز و عسل

فواید ترکیب چای سبز و عسل

چای سبز و عسل هر دو به طور جداگانه مزایای زیادی برای سلامتی دارند. حالا فرض کنید این دو ماده با هم مصرف شوند. قطعا خواص آن‌ها دوچندان خواهد شد. ترکیب چای سبز و عسل ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. هم چای داغ و هم عسل در کاهش علائم گلودرد موثر هستند. اما نوشیدن چای سبز با عسل ممکن است مزایای بیشتری در تسکین گلو داشته باشد.

همچنین نوشیدن ترکیب چای سبز و عسل خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد. با این حال، به یاد داشته باشید که چای سبز با عسل نمی‌توانند نقش درمانی داشته باشند. نتایج تحقیقات در مورد میزان مصرف چای سبز برای دیدن فواید تسکین علائم سرماخوردگی متفاوت است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این ترکیب باید حداقل ۳ فنجان در روز مصرف شود. در حالی که برخی تحقیقات دیگر مصرف ده لیوان را موثر می‌دانند.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای ترکیب با عسل طبیعی

خواص ترکیب چای سبز و عسل برای دندان‌ها

طبق تحقیقات صورت گرفته ترکیب چای و عسل ممکن است برای دندان‌های شما مفید باشد. شاید به نظرتان عجیب باشد که یک نوشیدنی شیرین می‌تواند فوایدی برای دندان شما داشته باشد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز با عسل ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن چای سبز و عسل با هم، باعث کاهش باکتری استرپتوکوک موتانس – یکی از عوامل پوسیدگی دندان – در دهان پسران جوان می‌شود. با این حال، تحقیقات به روز بیشتری در مورد اینکه آیا این نوشیدنی اثر محافظتی برای دندان دارد یا نه، نیاز است.

 

خواص ترکیب چای سبز و عسل در مدیریت دیابت

ترکیب چای سبز و عسل ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند. وقتی نوبت به مدیریت قند خون می‌رسد، نوشیدنی‌های بدون شیرینی بهترین گزینه هستند. با این حال، یک فنجان چای سبز با عسل ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت، بی‌خطر – یا حتی مفید باشد.

یک تجزیه و تحلیل قدیمی از ۱۷ مطالعه نشان داده که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. همچنین گلوکز ناشتا و نشانگرهای خونی مهم برای دیابت را کاهش دهد. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده است که عسل ممکن است بهتر از سایر انواع قندها برای افراد مبتلا به دیابت باشد. با این حال،اگر مبتلا به دیابت هستید، همچنان توصیه می‌شود که قندهای اضافه شده به خوراکی‌ها  از جمله عسل را محدود کنید.

 

چند نکته در مورد نوشیدنی چای سبز و عسل

چند نکته در مورد نوشیدنی چای سبز و عسل

ترکیب چای سبز و عسل فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. چای سبز حاوی کافئین است. بدن اکثر افراد مقداری کافئین را به خوبی تحمل می‌کند. اما اگر به کافئین حساس هستید یا باردار هستید، ممکن است بخواهید مصرف خود را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید. همچنین می‌توانید چای سبز بدون کافئین را امتحان کنید.

کافئین موجود در چای سبز ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند. بنابراین بهتر است میزان مصرف این نوشیدنی را در بعدازظهر یا عصر محدود کنید، مگر اینکه بدون کافئین باشد. علاوه بر این، توصیه می‌شود مصرف قند اضافه شده را تا حدود کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه خود نگه دارید. این قند شامل عسل هم می‌شود. مراقب باشید که چقدر عسل به چای خود اضافه می‌کنید و چند فنجان از این ترکیب در روز می‌نوشید.

بیشتر بخوانید: فواید عسل در کاهش اضطراب به همراه ۵ روش استفاده از آن

سخن پایانی

چای سبز و عسل هر دو فوایدچ بالقوه‌ای برای سلامتی دارند و نوشیدن آن‌ها با هم ممکن است مفیدتر باشد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و سرطان را کاهش دهد. همچنین ممکن است برای سلامت روان نیز مناسب باشد. با این حال، هنگام نوشیدن آن، به میزان کافئین و قند اضافه شده آن توجه کنید. اگر به کافئین حساس هستید، از چای سبز بدون کافئین استفاده کنید یا روزانه تنها یک تا دو فنجان به همراه کمی عسل بنوشید.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید