بیزی بی | برای بسیاری از ما این سوال مطرح است که آیا مصرف عسل طبیعی تاثیری در درمان آلرژی دارد یا نه. بسیاری از افراد معتقدند از آنجایی که عسل برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مفید است، در درمان آلرژی نیز بسیار تاثیرگذار است. البته این استدلال منطقی نمی‌تواند باشد. با این حال تحقیقات زیادی در مورد تاثیر عسل در درمان آلرژی صورت گرفته است. در این مقاله از بیزی بی، نگاهی دقیق به این موضوع انداخته‌ایم.

 

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی های فصلی آفت بسیاری از کسانی است که عاشق فضای باز هستند. این نوع آرژی ها معمولا از فوریه( فروردین، اردیبهشت) شروع می‌شوند و تا آگوست یا سپتامبر( شهریور و مهر) ادامه دارند. آلرژی های فصلی زمانی رخ می‌دهد که گیاهان شروع به تولید گرده می‌کنند. گرده یک ماده پودر مانند است که به گیاهان در تولید بذر و تولید مثل کمک می‌کند.

مردم می توانند گرده را استنشاق کنند که این امر منجر به آلرژی فصلی می‌شود. آلرژی زمانی رخ می‌دهد که بدن گرده را به عنوان یک مهاجم خارجی، شبیه یک باکتری یا ویروس بشناسد. در پاسخ، بدن حمله‌‌ای را انجام می‌دهد. این موضوع منجر به علائم زیر می‌شود:

درمان‌های بدون نسخه برای آلرژی‌های فصلی وجود دارد، اما بسیاری از مردم درمان‌های طبیعی را ترجیح می‌دهند. یکی از نمونه‌هایی که شایعه شده برای کمک به آلرژی های فصلی تاثیر گذار است، عسل محلی است. عسل محلی عسل خام و فرآوری نشده‌. گفته می‌شود که این عسل به بهبود آلرژی کمک می‌کند، اما دانشمندان و پزشکان در این مورد تردید دارند.

 

چرا اعتقاد بر این است که عسل به بهبود آلرژی کمک می‌کند؟

ایده درمان آلرژی با عسل مشابه ایده افرادی است که واکسن‌های آلرژی دریافت می‌کنند. اما در حالی که اثربخشی واکسن‌های آلرژی ثابت شده است، درمان با عسل همچنان به طور قطعی تایید نشده است.  برخی معتقدند وقتی فردی عسل محلی می‌خورد، تصور می‌شود که گرده‌های محلی را می‌خورد. بنابراین با گذشت زمان، حساسیت فرد نسبت به این گرده کاهش می‌یابد. در نتیجه، ممکن است علائم آلرژی فصلی کمتری را تجربه کند.

درست است که زنبورها گل‌ها را گرده افشانی می‌کنند و عسل درست می‌کنند. اما تصور می‌شود که مقدار گرده‌های محیط و گیاهان بسیار کم و متنوع باشد. وقتی فردی عسل محلی می‌خورد، هیچ تضمینی ندارد که چه مقدار (در صورت وجود) گرده در معرض آن قرار گرفته است. این موضوع به طور کلی با تزریق‌های آلرژی که به طور عمدی فرد را نسبت به گرده در اندازه گیری‌های استاندارد حساسیت زدایی می‌کند، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آیا عسل می تواند آسم و آلرژی را درمان کند؟

تحقیقات در مورد تاثیر عسل در درمان آلرژی

تحقیقات در مورد تاثیر عسل در درمان آلرژی

یک مطالعه معتبر تأثیر عسل پاستوریزه را بر علائم آلرژی در مقایسه با عسل محلی بررسی کرده است. نتایج نشان داده که هیچ یک از گروه‌هایی که عسل مصرف می‌کردند تسکین آلرژی فصلی را تجربه نکردند. با این حال، از دیگر سو مطالعه دیگری با نتیجه متفاوت نیز در این زمینه انجام شده است. اینکه مصرف عسل با دوز بالا علائم آلرژی را در یک دوره هشت هفته‌ای بهبود می‌بخشد.

مطالعات نتایج متناقضی دارند. البته حجم نمونه کوچکی هم دارند. این امر تعیین اینکه آیا عسل محلی می‌تواند به فرد کمک کند تا علائم آلرژی فصلی خود را کاهش دهد، دشوار است. با این حال مطالعات گسترده تر نشان می‌دهد که مصرف عسل می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمانی مؤثر در کاهش علائم آلرژی فصلی مورد استفاده قرار گیرد. اما این تأثیر به میزان و شدت علائم بیمار بستگی دارد و برای همه افراد به طور یکسان نیست.

برخی از عوامل موثر در این تأثیرگذاری عسل در درمان آلرژی عبارتند از:

در هر صورت، پیش از مصرف عسل به عنوان یک روش درمانی برای آلرژی‌های فصلی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از تحقیقاتی که نشان داده است که مصرف عسل ممکن است در کاهش علائم آلرژی فصلی موثر باشد، یک مطالعه کنترل شده تصادفی مزیت بالینی بود که در سال ۲۰۱۳ در مجله International Archives of Allergy and Immunology منتشر شد. نتایج نشان داد که مصرف عسل باعث کاهش علائم آلرژی فصلی و سطح IgE در گروه آلرژیک مورد مطالعه شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف عسل می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر در کاهش علائم آلرژی فصلی باشد.

 

آنچه باید قبل از استفاده از عسل به عنوان یک درمان برای آلرژی بدانید

آنچه باید قبل از استفاده از عسل به عنوان یک درمان برای آلرژی بدانید

پزشکان و محققان مقدار معینی از عسل را که فرد باید در روز بخورد برای تسکین علائم آلرژی فصلی توصیه نکرده اند. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که مصرف میزان زیاد اسل می‌تواند باعث افزایش قند و فشار خودن شده و برای بدن مضر است. به علاوه، هیچ تضمینی وجود ندارد که چه مقدار گرده ممکن است در یک وعده عسل محلی باشد که بتواند حساسیت آلرژیک شما نسبت به گرده‌ها را از بین ببرد.

در عین حال حتما توجه داشته باشید که نباید به کودکان زیر ۱ سال عسل بدهید. این توصیه به این دلیل است که عسل خام و فرآوری نشده خطر ابتلا به بوتولیسم در نوزادان را دارد. همچنین، برخی از افرادی که حساسیت شدید به گرده گل دارند، ممکن است پس از خوردن عسل، یک واکنش آلرژیک جدی به نام آنافیلاکسی را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند باعث دشواری شدید در تنفس برای فرد شود. برخی دیگر افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک مانند خارش یا تورم دهان، گلو یا پوست را هنگام مصرف عسل محلی تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: مسمومیت یا بوتولیسم با عسل چیست؟

سخن پایانی

تاثیر عسل از نظر علمی برای کاهش علائم آلرژی و بهبود آن ثابت نشده است. برای این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است. با این حال، هنوز هم می‌تواند جایگزین خوشمزه‌ای برای غذاهای شیرین باشد. برخی افراد از عسل طبیعی به عنوان سرکوب کننده سرفه استفاده می‌کنند. با این حال اگر آلرژی فصلی دارید، ممکن است لازم باشد به دنبال یک درمان اثبات شده پزشکی باشید. به عنوان مثال می‌توان به داروهای ضد آلرژی بدون نسخه یا صرفاً اجتناب از بیرون رفتن تا حد امکان اشاره کرد.

 

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید